torsdag 6 maj 2010

Eau d'Italie - Sienne l'Hiver



Eau d'Italie är en italiensk parfymlinje som inspirerats av ett underbart hotell i Positano, Le Sirenuse. Titta på bilderna därifrån och medge att jag inte är ensam om att vilja åka dit:

http://www.sirenuse.it/Intro.asp



Eau d'Italie erbjuder sex olika dofter Eau d'Italie, Paestum Rose, Sienne l'Hiver,Bois d'Ombrie, Magnolia Romana och Baum du Doge, eller egentligen sju, men den nyaste Au Lac har jag tyvärr inte testat. Du kan läsa mer om Eau d'Italies produkter här:

http://eauditalie.com/index.html



Eau d'Italie och Magnolia Romana blev jag inte särskilt imponerade av. Magnolia Romana är jag dessutom doftblind för, under hela hjärtfasen av parfymen kunde jag knappt känna någon doft alls, förutom en liten antydan till något vattnigt svalt, trots detta kan säkert Magnolia Romana vara en trivsam doft för de som kan känna den. Men, man kan ju inte tycka lika mycket om allt.


Däremot har jag förtrollats lite av Sienne l'Hiver, en doft som en av mina bloggläsare faktiskt fick mig nyfiken på. Sienne l'Hiver betyder "Vinter i Sienna" och det kan jag skriva under på. Nu har jag ju aldrig varit i Sienna varken på vintern eller någon annan årstid, men Sienne l'Hiver lyckas vara både vintrig och italiensk på samma gång.


Somliga dofter som tar mig med på olfaktoriska trippar är alldeles fantastiska, fantasifulla, äventyrliga och nästan lite utmattande. På det sättet är inte alls Sienne l'Hiver. Sienne l'Hiver är en dämpad, långsam och ändå totalt unik doft. Sienne l'Hiver tar mig med på en stillsam promenad genom ett vintrigt Sienna. Jag inbillar mig att jag följer en liten pojke som vill visa mig staden.


Vi börjar i pojkens farmors och farfars delikatessbutik, här är hemtrevligt och ombonat. Luften är fylld av dofter, inlagda oliver, tryffel, en vag rökdoft, svag vinäger, diskret läder. Nej, det här påminner inte alls om någon annan parfym jag testat. I den här fasen är Sienne l'Hiver utan tvekan en gourmanddoft, men så långt från alla andra gourmanddofter jag stött på att den ger upphov till något helt nytt. Det är inte utan att jag undrar om jag verkligen vill dofta som en italiensk delikatessbutik, oavsett så doftar det gott, genuint och omtumlande. Visst är Sienne l'Hiver en dämpad doft, men inte diskret, du måste inte jaga efter den utan den tar plats på ett självklart och ganska maskulint vis.


När jag precis börjat vänja mig vid att sitta på en pall i den mysiga butiken är det tydligen dags att ge sig ut på strövtåg. Siennas gränder är trånga och vindlande, nu blir Sienne l'Hiver kyligare och med en mer utomhuslik doft. Jag känner en tydlig doft av vinterfuktigt tegel (!) precis som om jag går i skuggan av gamla hus. Tegeldoften är lika unik som allt annat i Sienne l'Hiver och jag tycker att den är spännande och intressant. Förutom tegeldoft blir nu också doften av rök tydligare, olika typer av tränoter dyker också upp. Under dessa ganska karga, egentligen ogästvänliga dofter känner jag också doften av något vagt blommig och en liten, liten antydan till något sött. Men, det är bara när jag doftar riktigt nära intill annars är Sienne l'Hiver definitivt i kategorin osöta dofter.


Sienne l'Hiver är en mycket unik och uppfriskande annorlunda doft. Den är fylld av fantasi, glädje och kreativitet. På mig blir den en aning svårburen som parfym, medan den på maken funkar hela vägen från början till slut. Jag kommer säkert att återvända till Sienne l'Hiver, men mer för de känslor och stämningar den väcker hos mig än för att använda den som en "vanlig" parfym. Trots att Sienne l'Hiver är annorlunda på gränsen till udda, så blir den inte så intressant och udda att den inte längre går att bära, vilket är fallet med vissa andra allt för intressanta och märkliga dofter.


Sienne l'Hiver har god, men inte fantastiskt hållbarhet, kanske runt 6 timmar. Sillaget är tydligt, speciellt i början. Basnoten blir mer vilsam än resten av skapelsen, varmt trä, mild rök och svag, svag sötma (kan sötman komma från kastanjer?). Sienne l'Hiver är en unisexdoft, men åt det maskulina hållet. Finns säkert kvinnor som kan bära denna lite krävande doft utan problem, men på mig blir den som sagt, lite för "stor". Rekommenderar den till alla som vill testa något verkligt unikt i parfymväg och framför allt parfymintresserade män ska inte missa denna unika godbit!


Sienne l'Hiver är inte den enda intressanta doften från Eau d'Italie, men för mig är den utan tvekan den mest unika om än inte den mest lättburna. Har du någon parfymfavorit som doftar unikt och annorlunda, men som du kanske inte nödvändigtvis vill bära som parfym till vardags?





Pic: Överst från Flickr, nedanför från Panoramio

6 kommentarer:

Bipbap sa...

Jeg liker den også. Ikke den aller enkleste å ha på seg, men tror nok jeg kan lære meg å bruke den :) Som deg, liker jeg heller ikke Eau d'Italie og Magnolia Romana

steff sa...

Sienne l'Hiver är helt fantastisk.

rebella sa...

Bipbap: Sienne l'Hiver och Bois d'Ombrie är mina favoriter, Baum du Doge är rätt så bra, men funkar inte riktigt med min hudkemi. Magnolia Romana är jag totalt doftblind för i typ tre timmar! :)

rebella sa...

steff: Ja, visst är den. Liknar verkligen ingen annan doft.

Unknown sa...

Jag instämmer, Sienne l'Hiver är helt underbar!

rebella sa...

Nina: Den är så olik det mesta annat i parfymväg, sånt är alltid kul. :)