tisdag 4 maj 2010

Min favoritparfym



Parfymguiden har utlyst en bloggtävling. Mer om Parfymguiden och tävlingen hittar du här:
http://www.parfymguiden.se/


Temat är "Min favoritparfym". Lätt som en plätt kan man kanske tycka, och det är det säkert för många. Men, inte för mig. Oj, vad jag har funderat. Så en kväll, varför får man så ofta insikter, ideér och inspiration när man försöker sova!? Ja, det var en kväll och så hade jag plötsligt svaret där.


Svaret fanns i mitt hjärta, inte i mitt doftsinne och inte heller katalogiserat bland hundratals exklusiva parfymer i min hjärnas databas. Nu när jag sitter här och har tagit på mig lite av min favoritparfym känner jag i magen att jag valt rätt.


Att ta på sig min favoritparfym är som att träffa en kär gammal vän efter ett längre avsked. Att ta på sig den är som att läsa den där älskade boken för tionde gången och veta att jag känner igen varenda nyans, replik, intrig och känsla. Att låta den linda sig runt min kropp är som att lyssna på gamla låtar med Beatles eller Patti Smith, medan radion bara spelar Lady Gaga och Black Eyed Peas. För mig är min favoritparfym som att komma hem...


Ingen annan parfym har jag köpt så många flaskor av. Har snart tömt flaska nummer fyra och måste strax investera i flaska nummer fem. Min favoritparfym kom till mig när jag var vuxen, jag pluggade på universitet och trivdes rätt bra med livet. Men, under åren som gått sen jag först lärde känna den så har den fått vara med om båda glada och mindre glada stunder och händelser. Men, min kära parfym är en humörhöjare, jag känner mig alltid lite gladare, lite mer avslappnad, lite snyggare och lite mer spännande när jag har den på mig. Den är ensam i sitt slag.


Min kära gamla parfym är den enda jag fortfarande använder, uppskattar och tycker om som jag började använda innan jag blev parfymnörd. Den har funnits där i vått och torrt och det hoppas jag att den kommer att fortsätta att göra. Kanske är min favoritparfym inte världens mest komplexa och intressanta parfym, men jag älskar den ändå.


Den rymmer varma, solmogna, exotiska, kryddiga dofter som från en indisk marknad en varm dag samtidigt lyckas den förmedla en spännande, mörk och sensuell mystik som från en överdådig fest i en förmögen maharadjas palats. Med sitt överflöd av saftiga frukter, spännande och oväntade kryddor, bland annat not av lakrits, tropiskt bedövande blomdoft och fyllig, sensuell och mättad basnot av vanilj, ambra och patchouli kan man tro att den är en doft för vintern. Men, jag använder min favoritparfym med glädje även under härliga sommarkvällar. Den passar mig som hand i handske helt enkelt.


Min älskade parfym har funnits med sedan 1996. Skapad av ingen mindre än Dominique Ropion (som också skapat flera andra favoriter som Carnal Flower, Alien och Anglomania!). Min favoritparfym är Kenzos Jungle L'Elephant. Vilken är din?



Pic: Wikimedia

18 kommentarer:

em sa...

Jag är rätt nöjd med att jag gissade på L'Elephant redan innan jag kom till slutet av inlägget :)

Min är nog Lolita Lempicka Au Masculin. Den mår jag bra av och den känns som "familjens doft" eftersom min man också använder den. Den vill jag aldrig vara utan.

Tror att Songes kan vara en stark utmanare också, får se efter att jag använt den mer, en flaska är nämligen på väg hem till mig!

Mmm å så Fracas då, den blir jag alltid så glad och trygg av.

Men LL Au Masculin ligger nog på topp ändå! ;)

Habit Man sa...

Säger bara en sak: "Musc Ravegeur", Maurice Roucel! Tack Rebella för tipset:)

Unknown sa...

Vilken härlig historia!
En bekant sade: "kärleken till mina barn är som en förälskelse som aldrig går över". Det kanske stämmer med förhållandet till älsklingsdoften också?
Jag har två favoriter, en sedan länge som jag är på flaska nr fyra av; Shiseidos Feminité du Bois, och Mitsouko (EdP och parfym, ej EdT) som är en relativt ny favorit. Förutom att de luktar fantastiskt (tycker jag) så känns det som att de passar min personlighet som hand i handske på något sätt.

rebella sa...

em: Det var duktigt. :)

Har ju egentligen många favoriter och flera som doftar både godare och mer intressant än Kenzo Jungle, men ingen som hängt med så länge som den. Därför har jag ett litet speciellt band till den.

Tänk, jag har ännu inte ens hunnit testa LL Au Masculin.

rebella sa...

Habit Man: Kul att du gillar den så mycket. Det är makens favorit också. :)

rebella sa...

Nina: Ja, det kan nog bli lite så. Den har en speciell plats eftersom det är den enda doft jag fortfarande gillar och använder från innan mitt parfymintresse tog fart.

Feminite du Bois är också en favorit hos mig, men det tog ett tag innan jag förstod att jag gilade den. :)Mitsouko däremot har jag ännu inte riktigt förstått mig på...

Anonym sa...

Jag har provat och ägt 100tals dofter genom åren ,älskat och ratat, men jag har funnit MIN doft, den som är JAG .Den jag alltid saknar när jag använder mina andra härliga dofter. den är som min myspläd,som min andra hud ,den definierar mig med sin mjuka orientaliska potpurri av österns dofter,nämligen Kenzo Amour!
/Carina

em sa...

Då ska jag skicka ett prov till dig genast! ;)

Unknown sa...

Vad spännande med avslöjandet av din favorit!! Själv har jag haft många favoriter genom åren, mest älskad var nog "1000" av Jean Patou som jag inte hittar längre...Just nu har jag ingen men är på jakt eftet.....

Bipbap sa...

Det er nevnt mange flotte favoritter her. Jeg er jammen litt i tvil, men Shalimar var min signatur i mange år. Bruker den ikke så mye nå i dag, men har et helt spesielt forhold til den fortsatt. Kan nesten ikke tenke meg noe flottere, men nå setter jeg kanskje mest pris på nyere og mer moderne dufter. Serge Lutens - Ambre Sultan passer meg som hånd i hanske. Kan ikke tenke meg noe mer perfekt til min kjemi og personlighet. Ser at Songes er nevnt her også. Det er en ganske ny oppdagelse for meg, og jeg har falt pladask!

Maria: Jean Patou 1000 finnes på Strawberrynet. Langt fra billig, men 75 ml varer lenge :)

steff sa...

Min favorit parfym är Paestum Rose från Eau d'Italie.

rebella sa...

em: Tack, det är jättesnällt. :)

rebella sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
rebella sa...

Carina: Jag tycker också mycket om Kenzo Amour, även om jag upptäckt att Kenzo Amour Le Parfum passar mig ännu bättre än orginalet. Båda är härliga comfort-dofter och samtidigt rätt sexiga...

rebella sa...

maria: Hoppas du hittar en flaska av den, men du fick ju ett bra tips här nere. Somliga parfymer hänger ju verkligen med som favorit hur länge som helst, det är ganska fascinerande.

rebella sa...

Bipbap: Tycker ju också mycket om både Shalimar och Ambre Sultan, men de båda är ju betydligt nyare bekantskaper för mig. Sist jag hade på mig Songes doftade den dock märkligt på mig, som om den hade surnat... Vet inte om doften börjat bli dålig (har förvarat den mörkt och svalt, fast det är bara ett litet prov) eller om den skar sig med min hudkemi... *suck*

rebella sa...

steff: Vad kul. :) Jag håller precis på att testa Eau d'Italies dofter och gillar också Paestum Rose.

Ulf sa...

Min nuvarande favorit är Chanels Cuir de Russie som parfym (men edt funkar också).

I ett längre perspektiv är det Antaeus jag använt längst och förbrukat flest flaskor av. Vintage-varianten är mycket bättre än den moderna.