söndag 30 maj 2010

Parfymträffen!


Tusen tack till er som dök upp på NK igår. Jag hade väldigt roligt hela tiden. Det är första gången i mitt liv som jag verkligen har kunnat prova parfymer utan att känna att någon annan står och trampar och tycker att jag är jättejättetråkig. Även om min man ÄR väldigt tålmodig, snäll och helt enkelt underbar så VET jag ju att han inte delar mitt parfymintresse.


Jag tror att aldrig har så få testat så många parfymer på NKs parfymavdelning på så kort tid. :P
Jag undrar vad personalen tyckte och tänkte egentligen. Bävar de inför att vi ska dyka upp där igen? Och vilket fantastiskt bra utbud av parfymer NK har fått, jätteroligt.


Jag känner fortfarande doften av vissa av parfymerna jag testade igår på mina armar/händer. Och vad hann jag testa? Massor! Men, bland annat: Inför vittnet Etros Messe de Minuit så nu kan flera stycken intyga att den har en mycket tydlig not av cocacola på mig. Piguets Fracas (doftar än), Bond No 9 Success is a job in New York (måste testa mer, den var intressant), High Line (god, men inte så spännande doftade vanlig blomdoft typ), Eau de Noho (också intressant), Laura Mercier Marron Glacé (tror att den doftade jättejättegott på mig), Annick Goutal Ninfeo Mio (underbar grön öppning, som en av deltagarna sa den doftar som om man har cyklat i diket, ett måste för älskare av gröna dofter), Byredos Tulipe (doftade gott, men väldigt lik Neil Morris Rainflower), samt Baudelaire (mmmmmysig), Hermessence Vanille Galante, Osmanthe Yunnan, Rose Ikebana (alla var goda, men lite blaskiga på mig), hann förmodligen med många fler som jag inte kommer ihåg.


Det var också väldigt kul och intressant att direkt kunna jämföra hur olika somliga dofter doftade på oss, min hud tar fram allt sött i en parfym jättemycket som det verkar. Nästan allt vi testade där flera testade samma doft blev klart sötast på mig, medan någon annan tog fram mer torra noter och en tredje lyfte fram det mer fräscha/spritsiga i en doft. Det var väldigt fascinerande att känna så stora skillnader av samma doft, även om doften också förstås gick att känna igen som samma.


Med mig inräknat var vi sju stycken (åtta, för Pansylady från Fragrantica kom en kort stund och hejade på oss, men var sedan tvungen att gå), Habit Man, Maria G, Triplex, Susanne B, Helle och Mimmi, vilket var en ganska lagom grupp. Det var några som vi väntade på, men som aldrig dök upp, hoppas att ni som inte kom har möjlighet att dyka upp nästa gång, för vi pratade om att göra om det här (eller något liknande) framåt hösten/sensommaren.


Sen hann vi med en sväng till COW, där några köpte en flaska från Profumum Roma och jag försökte testa CdGs nya Holy Grace och Holy Graphie, ingen av dem gjorde något större intryck. Testade också några CB I Hate Perfume, och de doftade gott vid första sniffet, men sen försvann de i mängden. Vid det här laget tror jag de flesta deltagarna var ganska doftutmattade. Så vi tog en fika och jämförde lite fler parfymer som vi hade med oss. Fyra i gruppen hade tänkt splitta ett reseset med Hermessence, men tyvärr var en av dofterna slut. :(


Slutsats: Roligt, intensivt, intressant och något jag hoppas att vi kan göra om igen.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hej igen alla ! Jättemycket tack till dig Anneli som ordnade träffen och tack till er alla andra som kom, det var en absolut underbar dag på alla sätt. Jag håller med om att jag också känner några av dofterna fortfarande på armarna, var så trött igårkväll så jag faktiskt inte ens orkad duscha på kvällen utan somnade ganska snabbt. Jättekul att kunna jämföra och känna hur olika dofter ter sig på andra också tycker jag. Något jag lärde mig igår var att nästa gång (kommer så klart om det finns intresse av er andra) så skall jag absolut ta med en penna och skriva upp vilka dofter jag har vart på ärmarna, väldigt fiffigt tyckte jag. många kramar Susanne

em sa...

Låter som att ni hade kul. Hoppas jag kan komma med nästa gång :)

Helle sa...

Hej alla!!!! Tack för en fantastiskt rolig dag!

Och återigen, tack Anneli för att du ordnade att vi fick träffas, ett härligt gäng!

Jag tyckte det var så himla kul bara att få vara i ett sällskap där folk fattar vad man menar när man pratar om sitt stora intresse... Och att jämföra hur olika dofter känns på olika hud var verkligen spännande. Jag var också helt utmattad när jag kom hem, och det första jag gjorde var faktiskt att duscha. Den där The Infidels hade satt sig hårt på höger pekfingerknoge (tack Habit man för tipset att använda de olika FINGRARNA till olika dofter ;)

Jag flyttar till Skåne i augusti, men hoppas att jag kan komma upp till Stockholm till nästa gång det blir parfymträff. Om någon läsare finns i Malmötrakten, så är jag också gärna på att göra något liknande där, eller kanske i Köpenhamn. Skriv en kommentar här i så fall :)

Kram till alla!

Habit Man sa...

Hejsan, jag stämmer in i doftkören: det var fantastiskt roligt att få träffa riktiga entusiaster och härliga människor:) Det är första gången som jag fått tillfälle att testa, jämföra och utbyta dofter med ett större gäng perfumistas- Tack för det Annelie! Det var verkligen spännande att kunna jämföra hur olika dofter presenterar sig på olika personer!
En ny spännande tjär/whisky doft för mig var Diptyks John Galliani.
Tät, rökig tjära,mmmm.
Blev lycklig ägare till en halvflaska Profumom Fiore D´Ambra:)Let´s do it again:)

Anonym sa...

Jag kan bara instämma, tack Annelie, tack alla som kom! Och tack snälla Ni som delade med er av intressanta prover!
Underlig känsla att vara omgiven av en hel skock som inte alls började stampa oroligt efter en kvart utan istället entusiastiskt gick på nästa flaska. Och nästa.
Tyvärr tappade jag huvudet, så när det dök upp intressanta (en en läbbig) basnoter på armarna under kvällen hade jag inte längre kolla på vad jag provat var...
kära hälsningar från Mimmi

Habit Man sa...

Oops upptäckte nu att min nya favorit , Diptyques John Galliano är en " home fragrance":) Kan man ha en sån på huden? Någon som vet?

pärlbesatt sa...

Vad kul det lät! Grattis!

Kommer nog nästa gång och försöker få med mig väninnan jag länkade hit. :)

Helle sa...

Habit Man, jag såg att det var en rumsspray redan på NK, men trodde du visste och var lite "vild"! ;) Jag tror det borde vara helt ok, har aldrig provat själv men kan inte tänka mig att det skulle vara något problem. Har läst om många andra som sprutar på sig rumsdofter.

Habit Man sa...

Helle: he he jag var alldeles för euforisk för att se att det var en home fragrance:) Jag tar den !

Annelie: Testade också helt snabbt "success is a job in NY". Positiva första intryck - ser fram emot en recension!

rebella sa...

Ja, det var verkligen kul och jag ska se till att skriva upp vad jag testar för det var något som doftade så gott på mig som jag inte är säker på vad det var. Kan vara Laura Mercier el. Costume National´s 21!?

Och att använda rumsspray som parfym... har hört andra som gör det, så det kan säkert funka, men vet man att man har väldigt känslig hud kanske man ska ta det lite lugnt. Och den doftar ju väldigt gott, jag är lite sugen på ljuset...!

triplex sa...

Hej alla!
Håller med tidigare kommentarer. Sååå kul att prova parfymer med människor som är lika intresserade och framförallt inte tröttnar eller vill titta på skor, kläder, böcker ...you name it också
Tack för en rolig och intressant dag
triplex

Anonym sa...

Åh en alldeles genomskojig och doftande lördag. Tack ska ni ha allihopa och särskilt tack till dig Anneli som hittade på det hela! Just nu omslingrad av Fíore D´Ambra som får mig att associera till lyckliga, loja eftermiddagar i fransk slottsmiljö eller på toscansk vingård.. Jag och Habit Man har delad vårdnad om detta flytande guld. Hoppas vi kan göra om denna doftrika utflykt senare i år! Ha en skön och väldoftande sommar! Hälsar Maria G