fredag 9 april 2010

Vårfavoriter


Det är snart mitten av april och fortfarande finns det snödrivor kvar här. Inte underligt då att tanken på en vår-topplista har varit lite mer avlägsen än vanligt denna "vår". Här i Nyköping ser våren inte alls ut som bilden här ovan, iallafall inte än, men det kommer väl så småningom.


På måndag dyker mina föräldrar upp här, bland annat för att vi ska fira min lilla pappas 75-årsdag. Vanligen när de kommer hit i april brukar det vara varma, sköna dagar med vårblommor och fjärilar. Jag hoppas förstås att vädret ska hinna vända på något magiskt vis innan de kommer, men vi får väl se...


Jag provar ju massor av parfymer, men mellan varven hinner jag faktiskt också ha på mig de dofter jag gillar mest. Mellan varven hinner jag också upptäcka vilka dofter jag gillar mest, en parfym jag älskar första gången jag testar den kan visa sig bli liggandes i mina lådor oanvänd när det väl är dags att välja en favoritdoft. Märkligt det där!?


På första plats för denna period kommer dofter med ambra. Jag har snudd på dränkt mig i alla typer av ambradofter under mars.
Delad förstaplats: Farmacia SS Annunziatas Ambra Nera, Montales Blue Amber, Serge Lutens Ambre Sultan (den lyckas visst komma med på min topplista vilken årstid det än är), Laboratorio Olfattivos Alambar samt Cozumel.

Andra plats: Jag blev besatt av parfymoljor (igen!) i slutet av mars och hade på mig allt möjligt jag kunde hitta i mina lådor bland annat Opus Oils Tramp och Jitterbugg, BPALs Wanda, Alice och Harvest Moon, Scent by the Seas Sweet Hashish och sist, men inte minst en underbar väldoftande olja från Perle de Bianca som jag smort in mina händer med varje dag! Jag har till och med beställt "impar" (dvs. prover) från BPAL tillsammans med äldsta dottern, men de lär väl inte dyka upp i första taget.

Tredje plats: Alla typer av dofter med inslag av "gammal" makeup, puder, damm och teaterkulisser, bland annat: Hilde Solianis Vecchi Rosetti, Histoires de Parfums Moulin Rouge 1889 och Lorenzo Villoresis Musk skulle också platsa där, men är lite för ny för att riktyigt hinna in på listan.

Fjärde plats: Mina älskade decanter av Guerlains Cuir Beluga och Tonka Imperiale. Fortfarande tycker jag att Cuir Beluga doftar "godast", men på något märkligt vis tycker jag ändå bäst om Tonka Imperiale, den är mer intressant på nåt vis.

Femte plats: Varma orientaliska blomdofter, Estee Lauders Amber Ylang Ylang, Guerlains Insolence Edp, Cristobal Balenciaga och Rochas Tocade.

Sjätte plats: Bond No 9s Coney Island. Älskar den! Egentligen kommer den inte på sjätte plats, jag har använt den rätt mycket på sista tiden!

Sjunde plats: Givenchys Ange ou Demon. Den här är inte alls dum den heller.

Periodens flopp: Allting med patchouli, eller i vart fall, allting med tydlig patchoulinot. Jag vet att jag egentligen gillar Angel Liquer de Parfum jättemycket, men jag har inte orkat med varken den eller andra patchoulibomber på sista tiden. Jag har inte ens förmått mig att testa nya dofter jag fått som verkar dofta mycket patchouli. Förhoppningsvis är det en tillfällig aversion, patchouli brukar ju vara en favorit hos mig, men vad händer om jag forsätter att inte stå ut med patchouli??? Hjälp!!!

Nu vill jag att våren kommer igång på riktigt! Min lista känns mer som en senvinterlista än en vårlista tycker jag.


Vad har du haft för favoriter under senvintern/tidig vår? Har du upptäckt någon ny favorit eller kanske övergett någon gammal? Är det någon särskild not som fångat dig särskilt mycket?







Pic: Kathlen Luis

11 kommentarer:

em sa...

Shalimar har jag burit en hel del, och även Cabotine Sensuelle då jag fick en halv flaska av en kusin. Å så Fracas förstås ;)Annars har jag inte hållt mig till någon särskild doft.
Jag vill också ha värme, nu! Hoppas den kommer med dina föräldrar!

em sa...

När jag tänker efter så har det blivit ganska mycket av Teint de Neige, kanske gillar jag den mer än jag tror....

Julia sa...

Jag har återupptäckt Serge Lutens Vetiver Oriental. Det krävs en rätt oförsiktig och våghalsig hantering av vetiver för att fånga mitt intresse och Vetiver Oriental gör verkligen det tack vare sin fruktsodeliknande sötma.

Det finns en flaska Coney Island till salu på Scent Split Wikin, det kanske du har sett? €100 för 85ml är ju ett bra pris om du gillar den så mycket. Det finns säkert någon (ehem...) som kan tänka sig att köpa in sig på en del.

rebella sa...

em: Cabotine Sensuelle har jag inte testat, vad är det för typ av doft?

Och det är så att vissa parfymer liksom smyger sig på en utan att man riktigt märker det. :)

rebella sa...

Julia: Den har jag inte heller testat, vetiver är en lite speciell not, ibland älskar jag den (som bla i L'Artisans Timbuktu) och ibland tycker jag bara den känns som "herrparfym"...

Blir väääldigt frestad, men har nada pengar nu. Min lilla far fyller 75, maken fyller år veckan därpå och sen kommer barnbarn No 2 i början av maj, så denna månads budget är liksom uppshoppad, men den kanske finns kvar ett tag?

Habit Man sa...

Fick just en flaska av "24" -the fragrance, som är det nystartade företaget Scentstory´s första doft. Doften har försökt fånga TV serien 24´s huvudkaraktär Jack Bauer´s personlighet!! Första intrycken är klart positiva och kanske blir den vårens favorit:). Toppen har härlig apelsin, mandarin följt av bergamot...

Anonym sa...

Artisan Dzing! har jag burit mycket den här perioden när det verkat som att snön aldrig skulle ge med sig. Tröstande och mullig i tråkvädret, med allt sitt läder, brända socker och animaliska noter. Nu har jag dock fått pippi på gröna dofter och chypres, som jag så länge haft så svårt för! Det började med Philosykos, i ett prov från Luckyscent, den sprang jag och köpte på NK. Det gröna i doften... mmm...
Just nu Bandit, sen ett par dagar tillbaka, och jag fokuserar på hö-läder-tobak-mossnoten och frossar i att faktiskt tycka om den äntligen! Jag visste väl att min näsa skulle ta reson och lära sig uppskatta ekmossa!
Sen har jag fastnat för Sienne l'Hiver,som jag dock bara burit nån gång än, från ett miniprov. Stram, kylig, med toner av olivträ och rök. Vill ha. Konstigt nog passar den utmärkt till vårvintern här, kanske för att det är så vintern ser ut i Siena? /Hälsningar MBF/Susanne, frekvent läsare

rebella sa...

Susanne: Dzing! är en trevlig humörhöjare. Kraftiga chypres har jag ju fortf. lite svårt att komma överens med, men det är å andra sidan lika bra eftersom jag har alldeles tillräckligt många favoritparfymer som det är.

Sienne l'Hiver låter intressant, den har jag ännu inte provat.

Ulf sa...

Jag bor i Amsterdam och här har våren verkligen kommit igång med strålande solsken och stigande temperaturer! Vår/sommar får jag extra sug efter Chanel No 19 (vintage), Mitsouko och andra gröna, mossiga dofter.

Det betyder inte att jag gömmer undan läder, animalier och kryddor tills höstkylan kommer. De fungerar ofta bättre än förväntat i värmen.

rebella sa...

Habit Man: Upptäckte just att jag missat din kommentar. Lät intressant, jag är alltid nyfiken på nyheter och har inte ens hört talas om den där doften. :)

rebella sa...

Ulf: Lyckliga du som är i Amsterdam, hade inte alls haft nåt emot att vara där just nu. :) Jo, gröna dofter funkar bra på våren, när det är lite värme brukar jag använda CdG 3 rätt mycket.