tisdag 9 november 2010

Amouage - Memoir Woman



Idag ska jag skriva om Memoir Woman från Amouage, men innan jag sätter igång med det måste jag bara få babbla av mig lite.

Först och främst har jag blivit faster igen. Åt en liten flicka som föddes igår på andra sidan jordklotet, i Chile närmare bestämt. Så kul och skönt att allt gick bra. Nu återstår bara att vänta och se hur länge det dröjer innan jag får träffa min nyaste lilla släkting. Jag har iallafall hunnit se en bild av det lilla underverket, tack vare Facebook. :)

Och så var jag och två av döttrarna till Stockholm i lördags. Vi hade det så kul och mysigt, men oj vad tiden går fort när man går i affärer och har det bra, vi hann inte alls med allt vi hade trott. Till exempel hann jag knappt provsniffa en endaste parfym, men å andra sidan fick jag ju mitt lystmäte när det gäller sådant för bara någon vecka sedan på parfymträffen.

Och sist men inte minst; Tradera är underbart! Förra veckan ropade jag in ett set med "egyptiska parfymessencer" där, fem flaskor i ett gammalt etui för det löjligt låga priset 24 kronor! För den typen av pengar spelar det ju faktiskt ingen roll om själva dofterna är gamla och unkna eller ofräscha, bara själva flaskorna och etuiet är ju värt bra mycket mer än så. Men, så kom mitt lilla set igår och ja, jag är så exalterad över dessa dofter att jag knappt kan tänka på något annat. De doftar fantastiskt! Jag ska återkomma till dessa någon annan dag och förmodligen kommer jag också att dela ut lite prover av dessa otroliga "essencer" (någon typ av parfymoljor skulle jag vilja påstå att det är). Missa inte det!!!

Nånå, Amouage... som flitiga läsare av bloggen vet så har jag inte totalt fallit för Amouages dyrbara och exklusiva charm. Faktum är att jag än så länge bara har gillat en doft därifrån som jag testat, nämligen Reflection Woman. Och den är inte riktigt min typ av doft, så jag har väl aldrig ens övervägt att köpa mer av den. De övriga jag testat doftar utan tvekan gott, rikt, exklusivt, men inte riktigt min stil. Men, nu har jag iallafall hittat en Amouage som passar mig alldeles utomordentligt bra, Memoir Woman.

Memoir Woman skiljer sig ganska mycket från annat jag har testat från Amouage. Det jag testat hittills har mest varit enormt stora florals med en guldig känsla, Memoir Woman är något helt annat.

Med toppnoter av citrus och absinth som följs av ros, jasmin, kanel, kardemumma och kryddnejlika, Memoir Woman kallas en modern chypre, men jag vet inte om jag riktigt håller med om det.

På mig blir den märkligt drömlik, svävande, dammig (men, på ett bra sätt), kryddig, aromatisk, lätt och sagolik. En doft för en goth-prinsessa, för blekpudrat ansikte, eleganta begravningar, slingrande bergsvägar bland dramatiska klippor. En doft att bära om du blev bjuden på fest hemma hos Greve Dracula. Nej, Memoir Woman är inte någon glad, sprudlande och gyllen doft, iallafall väcker den inte sådan associationer hos mig. Nej, det här är vemod, längtan, en kvinna på en stormpinad kaj som väntar och väntar och väntar på det där skeppet som aldrig kommer. Den sorgsna drottningen som vandrar ensammen genom slottets övergivna gemak, sörjande både sin döda make och alla de små döda prinsarna också. Memoir Woman är en doft som triggar både fantasi och en viss melankolisk stämning hos mig, utan tvekan en doft jag skulle ha på mig om jag någon gång fick för mig att försöka skriva skräck och rysare, ärligt talat gör mig Memoir Woman sugen på att skriva skräck!

Den är suggestiv och ja, helt enkelt bedårande, men på ett ganska oväntat sätt.

På mig kan kryddnejlika lätt ta över en doft och göra den antingen för dammigt rökig eller för anticeptiskt kryddig (det finns en slags antiseptisk doft i kryddnejlika), men i Memoir Woman tar den inte över utan väver tillsammans med de andra kryddorna en slags smekande slöja av virvlande rök på min hud, både sensuell och sorgsen på samma gång. Kanske som en Sorgvinge-fjäril? Memoir Woman är en doft att testa för alla som har minsta dragning till svärta och svårmod, men också för er som är nyfikna på Amouage, men inte riktigt har hittat någon favorit bland deras dofter. Memoir Woman kan vara precis det ni letar efter.

Det finns också en Memoir Man, som jag inte testat, men annars anser jag att Memoir Woman borde kunna bäras av män också, den är inte speciellt feminin. Hållbarheten är mycket god, räcker hela dagen utan problem, sillaget är gott, men inte överväldigande (iallafall inte från mitt lilla duttprov).

Basnoten av musk, ekmossa och läder blir en fortsättning på hjärtnoten hos mig och jag kan inte påstå att jag urskiljer någon av de noterna speciellt tydligt. Memoir Woman är ganska linjär, men liksom virvlande om det kan förklara något?

Vilken är din favorit från Amouage, om du provat någon? Tycker du dofterna från Amouage är överskattade och inte värda pengarna? Jag har tyckte det förut, men med Memoir Woman ändrar jag åsikt, även om jag inte tror att jag någonsin kommer att köpa en stor flaska av den, men en rejält dekant kan det nog bli framöver.



Pic: whatthefuckiswater

9 kommentarer:

Unknown sa...

Grattis till att blivit faster!
Memoir Woman låter väldigt spännande.
/Hanna

Julia sa...

Grattis!

När det gäller Amouage håller jag faktiskt med dig. Råvarorna är utan tvivel av högsta kvalitet och dofterna är välgjorda men jag känner mig oftast utklädd i dem. Kanske beror det på att de andas kunglighet och barock på ett sätt som jag som småbarnsmorsa inte riktigt kan relatera till. Dia, Gold, Lyric och Epic har jag testat och inte fallit för. Däremot är Hommage (attar) helt ljuvlig underbar i all sin enkelhet. Önskar att jag hade råd att beställa ett provpaket med deras Attars.

Julia sa...

Jag glömde ju Amouage Jubilation 25 (den manliga versionen)! En verklig favorit i stil med L'Artisans Al Oudh fast med mer rökelse och sötma. Jag är ett sådant kumminfreak och älskar alla dofter som amerikanarna avfärdar som BO-ish:D

Anonym sa...

Ledsen men jag får avsmak av denna beskrivning av parfymen, jag bara ryser...men det är ju så att man tycker olika.

Mvh Nilla

rebella sa...

Hanna: Tack. Fast det lär nog dröja innan jag får träffa lilla pyret.

Den är spännande, jag gillar den och jag kan ha lite svårt för kryddnejlika annars. Men, här är den använd på ett intressant vis.

rebella sa...

Julia: Tack. :)

På något vis finns det nåt lite "tråkigt" och säkert över de Amouage-dofter jag testat. Den här är faktiskt helt annorlunda.

Deras attars har ju fått strålande omdömen, man jag har inte testat nån av dem (de är ju tämligen dyra och oroar mig nog för att bli kär i ngn av dem).

rebella sa...

Nilla: Den passar nog inte alla och den har (enligt mig) en tydlig "goth-karaktär". Sen kan jag tycka att unga goth och emosar helst skulle välja glada dofter som piggar upp än mörkt, mystiskt, tungt och melankoliskt, de brukar vara nog lagda åt det hållet utan ännu mer draghjälp av en doft. :)

Men, om man själv är mer gladlynt så kan en sån här doft bli mysig och med mer själ än mycket annat, men förstås... det mesta som har med parfym att göra är ju en smaksak.

Ulf sa...

Memoir Woman blir den första Amouage-doften jag köper! Idag släpade jag mig äntligen till en butik som säljer Amouage och passade på att prova Memoir för både honom och henne.

Man känns rätt så generiskt torr och träig, medan Woman är underbart warm, kryddig och animalisk. Strålande helt enkelt!

Anonym sa...

Hej!

Ikväll ska jag lägga ut en flaska Amouage Memoir Man på Tradera. Helt ny och oöppnad 50 ml. Utrop 1 kr Tjingeling/KatlaRos-Traderare