torsdag 18 november 2010

Etat Libre d'Orange - Like This



Jag är inte alltid så snabb på att skriva om nyheter här på bloggen. Dels släpps det ju så oerhört mycket parfymer och allt som släpps intresserar mig ju förstås inte. Mycket kan komma mellan när jag väl bestämt mig för att prova lite nyheter, jag bara måste fynda lite på Ebay eller Tradera först och sen råkade jag ju upptäcka det där obskyra lilla parfymmärket som "ingen" annan hört talas om och sen fick jag ju några riktigt trevliga prover i ett byte osv... Därför händer det ganska ofta att när jag väl beställer nyheter, så är de inte längre några nyheter, utom för mig kanske!?

Etat Libre d'Oranges doft Like This är en sådan doft. Den släpptes för ett bra tag sedan och vid det här laget känns det som om "alla" har provat den. Iallafall blev jag nyfiken på den för att Tilda Swinton är som kändis betraktad en aning udda, både utseendemässigt, men också vad hon väljer att arbeta med. Att hon väljer att samarbeta med Etat Libre d'Orange känns intressant, men återigen kommer jag ju med gamla nyheter som iallafall de flesta parfymnördar redan har hört om, därför ska jag försöka fokusera på doften istället...

Like This är inte alls som jag trodde att den skulle vara, med noter av ingefära, pumpa, mandarin, immortelle (curryeternell), heliotrope och vetvier trodde jag den skulle vara en varm, söt, höstigt och ganska stark-söt doft, men det är den faktiskt inte (på mig).

På mig blir Like This kryddigt subtil, blek på ett intressant sant, citrussöt, mild, smekande, sensuell, mysigt gourmand, härligt udda och annorlunda och en liten, liten aning stygg. Det finns en hetta i Like This men den är delvis dold av en krämigt mjuk yta. Den är som skapt för en blekt rödhårig kvinna (precis som Tilda Swinton är), en doft som går väl ihop med jordgubbsblont hår, fräknar, mjuka kläder i olika cremefärgade nyanser, en mysfåtölj framför en brasa och den ljust orangefärgade huskatten som ligger i ens knä och spinner medan man läser en spännande äventyrsroman som utspelar sig i fjärran länder.

Like This är inte som jag trodde, men den är minst så bra som jag trodde och hoppades att den skulle vara. Jag kommer att använde den mycket även om jag är väldigt långt ifrån en blekröd skönhet. När jag har på mig den kan jag ju iallafall låtsas att det är det jag är för en liten stund.

Den här är så intressant och varje gång jag testar den upptäcker jag nya dimensioner i den och jag lovar att det inte är mycket kvar i mitt lilla prov som jag beställde för bara några veckor sedan. Like This har absolut gjort sig en plast ganska högt upp på min önskelista, kanske nöjer jag mig med en dekant av den till en början, men så småningom kommer jag att vilja ha en hel stor flaska av den.

Like This passar jättebra den här tiden på året, men eftersom den är ganska subtil tror jag man kan använda den under alla årstider, möjligen med undantag för när det är som allra varmast. Något påminner den mig om Bois Farine, lika unik och annorlunda, mild, men märkvärdigt långlivad ändå. Gillar du Bois Farine är Like This ett måste att prova! Hållbarheten är god och sillaget medium (med duttprov).

Har du provat Like This? Vad tyckte du om den? Tror det kan vara en sån där doft som man antingen faller för (precis som jag) eller så inte gillar alls...





Pic: Flaming June

3 kommentarer:

Britt Åse sa...

Jeg falt. Pladask! Det er noe med den aningen stygghet som du skriver om, som gjør duften aldeles uimotståelig, jeg blir helt grådig etter mer :D
Nå står den på min ønskeliste, så vi får vel i 2011 hva det blir til...

rebella sa...

Britt Åse: Ja, den är väldigt speciell och mysig och så är det den där lilla hettan och... ja, den är superfin helt enkelt. Att den dessutom inte är SÅ dyr gör ju inte saken sämre... :)

Anonym sa...

Jag tycker att det är en underbart kryddig doft,och om färgen orange kunde dofta så är "Like this" rätt tolkning. Jag testade "Like this" på min man, och den luktade jättegott på honom oxå.