onsdag 3 november 2010

Escentric Molecules - Escentric 01



Ganska ofta när jag ska till ICA eller in till stan så fantiserar jag om att någon främmande människa ska fråga vilken parfym jag har på mig. Eftersom jag använder parfym dagligen och dessutom ganska speciella parfymer kan man ju tycka att chansen för att jag skulle råka ut för den situationen är iallafall större än för den genomsnittliga personen. Men, men spelar ingen som helst roll vilken parfym jag har på, det händer ändå aldrig att någon främmande frågar mig om min parfym.

Det finns säkert många olika orsaker till varför människor inte frågar, dels tror jag svenskar i genomsnitt är lite blyga och inte vill verka framfusiga, sen kanske jag helt enkelt inte doftar tillräckligt mycket för att någon ska känna det och dessutom, människor som inte är parfymintresserade tycker kanske helt enkelt inte att jag doftar gott alls, utan bara konstigt.

Självklart händer det då och då att min familj, nära vänner och släktingar kommenterar min doft för tillfället, men det är ju inte riktigt samma sak. Vad jag kan minnas har jag en enda gång råkat ut för att en främmande frågade om min parfym, och det var uppe i Umeå för många år sedan när jag hade på mig Kenzo Jungle. Och han kanske flörtade... räknas det ändå?

I vilket fall har jag fått en dekant av Escentric Molecules Escentric 01 och jag har aldrig läst recensioner av någon doft som verkar generera så många positiva frågor och komplimanger som denna. Spännande i sammanhanget är också att många som har den på sig inte ens verkar gilla den särskilt mycket, men använder den ändå just för att de får sånt enormt positivt gensvar från omgivningen. Hmm.

Jag misstänker att jag skulle vara tvungen att bada i den för att få en positiv komplimang från någon. På mig blir Escentric 01 minst sagt diskret och undflyende. Öppningen är spritsig, pepprig och liksom rolig, men sedan blir den betydligt lugnare. När jag har den på mig uppfattar jag den mer som en vag aura omkring mig än som en parfym. Jag skulle lätt kunna använda Escentric 01 som en bas och ha en annan doft samtidigt. Jag tycker att den doftar gott, men samtidigt anonymt och vagt.

En intressant sak med Escentric 01 är att den under dagen kommer och går. Ibland känner jag knappt av den alls, för att sedan en stund senare upptäcka att jo, den finns kvar. Från den spritsiga öppningen utvecklas den till en lätt, flytande doft med inslag av renhet, trä och svagaste aning av rökelse. Som doft är den på något vis så konstigt anonym att alla skulle kunna använda den oavsett ålder och kön, men alla skulle kanske inte tycka om den så mycket. Jag gillar doftens tydliga närvarokänsla, men saknar andra inslag i den som värme, hjärta och djup. Kanske inte så konstigt då hela konceptet är uppbyggt kring den syntetiska noten ISO E Super.

För mig finns det inte något att ogilla med Escentric 01, men inte heller riktigt något att gilla, den blir helt enkelt lite för anonym. Däremot är det inte helt osannolikt att jag skulle omvärdera den OM någon skulle fråga mig vad det är för parfym jag har på mig. :)

Svagt, men lite varierande sillage, god, men knepig hållbarhet.

Råkar du någonsin ut för frågor omkring den parfym du har på dig? Komplimanger? Och då menar jag från främlingar eller människor som du är bara lite bekanta med (typ hon i kassan på affären), inte din man, din fru eller din söta lilla mamma. Vilken parfym om någon har du fått mest uppmärksamhet för?





Pic: Emelie Ohlsson

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jo det har hänt. Från arbetskamrater,och de är man ju inte alldeles närstående till.
Ingen absolut okänd .
Den doft jag fått kommenterad är kenzo Amour,den verkar gillas!
/Carina i norr.

Lotta sa...

Jo, faktiskt från två helt obekanta - och så på jobbet. Hos gynekologen (Gucci Rush), hos företagshälsovården (Mont Blanc Femme Individuelle) och så några gånger på jobbet (Gucci Rush och Estee Lauder Private Collection Tuberose Gardenia). Undrar om de två förstnämnda platserna inhyser personal som är mer emotionella och mottagbara för dofter? På stan tror jag aldrig att jag fått någon kommentar. Men med tanke på alla olika dofter jag använder är det förvånansvärt sällan det händer...

Anonym sa...

En kollega sniffade runt och undrade vem det var som luktade så gott: det var jag och Eau d´Italie (bodylotion). Jag tar det som en stor komplimang för hon brukar inte gilla att folk doftar något överhuvudtaget!

rebella sa...

Carina: Ja, men Kenzo Amour doftar ju verkligen gott så jag förstår det. :)

rebella sa...

Lotta: Kanske inom vården det är rätt "doftfritt" så en parfym märks mer? Maken arbetar ju inom vården och brukar alltid duscha innan jobbet trots det har vissa av hans jobbarkompisar känt att han doftat parfym!!! (Vilket ju allt som oftast är mitt fel)

Tuberose Gardenia har jag inte provat, men det låter som om den skulle kunna vara god. :)

rebella sa...

Anonym: Vad kul att få en komplimang från någon som vanligen inte gillar parfym. Eau d'Italies dofter är ju inte så parfymiga utan lite mer speciella på nåt vis. Kanske det hon gillar?

nina sa...

Escentric 01 tycker jag är skum, på mig finns den också, så finns den inte, så finns den osv. Sen tycker jag den är så endimensionell att det är tveksamt om jag skulle kalla den parfym...fast den luktar rätt gott!
Senast någon kommenterade min parfym var det faktiskt negativt, en person på jobbet som tyckte jag luktade "för starkt" (Amouage Jubilation 25). Och jag som tycker den är rätt lättsam jämfört med många andra i skåpet :)

eddie sa...

Une rose av Frederic Malle har jag fått en massa kommentarer, positiva sådana, bla en ung hiphoppar kille på tunnelbanan som undrade var man kunde köpa den.

Habit Man sa...

EM01 låter ju spännande! Men också intressant är den svenska kulturens förhållande till komplimanger!

Visst har jag fått beröm för vissa dofter jag bär (Habit Rouge, 3:e.. homme, Musc Ravageur osv). Dock har jag då krattat i manegen för detta genom att berätta att jag har allmänt parfymintresse. Att i Sverige ge komplimanger utan en legitim orsak, utmanar två underliggande tabuområden: Jämställdheten och Jantelagen.
Om jag som man ger en kvinna en objektiv komplimang för hennes parfym är jag förmodligen en "otäcking" utan respekt för kvinnor! Att vi inte ger mera av spontana komplimanger tror jag beror på Jante! Ingen ska tro han/hon är något märkvärdigt i detta landet lagom! Mina referenser är sydeuropa och mellan östern, där komplimanger och vardaglig uppskattning hör till ett civiliserat samhälle (inga jmf för övrigt)

rebella sa...

Habit Man: Jag tror det ligger mycket i det du säger. Fast jag tycker också svenskarna i allmänhet har blivit lite mer öppna och spontana, kanske tack vare både resor, större utbyte med andra kulturer och internet. För 10-15 år sen kramade "man" knappt sina bästa vänner eller liknande när man träffades, medan man idag faktiskt kan krama om relativt "främmande" människor. Iallafall om man befinner sig söder om Umeå. :)

pärlbesatt sa...

Har fått frågor och beröm för alla möjliga, som Voleur de roses, Narciso Rodriguez for her, Cologne Noire, Escale à Pondichéry, Gucci Eau de parfum (den bruna i stora klossen, som jag tyvärr inte hittar i affären längre), Septième sens på sin tid (det är längesen) och andra.

Anonym sa...

Så komiskt! Jag har just bombarderat min granne för andra gången angående hennes fantastiska parfym som visade sig vara just den här 01. Fick följa med henne hem för att testa på mig själv. Nu håller jag tummarna för att jag ska tycka om att använda den. :-)