söndag 14 november 2010

Shahrzad Palace Perfumes - Royal Ambar



En läsare av den engelskspråkiga bloggen påpekade att fynd kan vara parfymistans värsta fiende. Och visst, man samlar onekligen på sig en del flaskor som man fyndat billigt eller kommit över i ett byte, men som man egentligen inte tycker särskilt mycket om. Jag har avgjort min andel av såna parfymer, men å andra sidan har jag också fyndat okända dofter som kommit från ingenstans och fått favorit-status.

Royal Ambar från Shahrzad Palace Perfumes är en sådan. Jag beklagar att det är den enda flaskan av de fem som tiden faktiskt gått lite hårt åt, med sprucken kork och nästan hälften av parfym bortdunstad blir ju därmed det som finns kvar extra kärt.

Förvånande är att Royal Ambar är så oerhört lik en annan favorit, Ambra Nera från Farmacia Annunziata. Samma typ av varma, komplexa, animaliska ambradoft. Så länge jag har min Royal Ambar behöver jag ine investera i Ambra Nera och den tycker jag så mycket om att den är på min topplista (iallafall bland mina översta 10-15 "vill ha-dofter"). Jag har tyvärr väldigt lite kvar av Ambra Nera så jag har ännu inte gjort någon jämförelse när jag har på mig de båda samtidigt.

I vilket fall som helst är Royal Ambar en erotisk, varm, mysig och glödande doft med inslag som doftar vagt kokosliknande, solsalt hud, mörk sötma och orientalisk vällust. En perfekt doft att mysa i nu under den mörka tiden av året.

Nackdelar med Royal Ambar är dels att det är en ganska kladdig oljebas, men också att om jag doftar på den tätt intill upptäcker jag en svag kritaktig binot, den doften känner jag dock inte av annars. Annars finns det bara gott att säga om den. Sillaget är ganska diskret, men håller sig inte bara tätt intill huden. Hållbarheten är otrolig, tippar på att den fortfarande går att känna spår av efter minst ett dygn, kanske mer. En klick olja räcker långt, framför allt de båda animaliska dofterna från Shahrzad Palace Perfumes är nästan trögflytande.



Pic: spermwhale, itsnature.org

Inga kommentarer: