fredag 26 november 2010

Indult - Tihota


Har varit hemma från Gamleby någon dag och jag hade det bra där. Barnen får nästan prova på internatskoleliv en vecka per termin och bortsett från skolämnen har de kvällarna spikade med aktiviteter som pingis, film, innebandy, bowling och spela sällskapsspel.

Lokalerna var fina, men jag tror att Gamleby precis som de flesta andra små orter kommer mer till sin rätt i sommarsol än i novemberblåst och snöblandat regn.

Att några av barnen/ungdomarna överhuvudtaget skulle märka någon av mina diskreta parfymer hade jag inte alls behövt oroa mig för. Jag var omringad av moln av Pink Sugar, Midnight Fantasy, Christina Aguilera och diverse olika AXE-dofter. Jag hade tagit med: Keiko Mecheri´s Loukhoum, L'Artisans Bois Farine, Pure Poison, ELOs Like This, Ormonde Woman och Ange ou Demon. Bortsett från att flera av ungdomarna doftade ganska starkt blev jag mycket imponerad av hur lugna och snälla alla var. Jag är säker på att tre busslaster vuxna på nån typ av företags-kick off skulle ha varit betydligt mer kaotiska att umgås med några dagar.

Äntligen dags att skriva igen, fast om jag ska vara ärlig lyckas inte dagens parfym inspirera mig så mycket. Alltså doften Tihota från Indult, det är en av de dyraste vaniljdofterna som går att få tag på. Och jag är bara så där förtjust i den, trots att jag vanligen är en vaniljälskare.

Jag tycker att Tihota doftar jättejättejättegott. Den doftar som ren, äkta, söt, krämig och dyrbar äkta vanilj. Det är bara det att enligt mig finns det andra rena vaniljdofter som doftar ungefär lika gott, för en bråkdel av priset. Jag kan i stort sett inte känna något annat än god och söt vanilj från Tihota och personligen skulle jag inte betala så mycket för en så pass monoton och "enkel" doft. Trots att vanilj också bör föra iväg mig till varma, tropiska öar med djungel och prunkande växtlighet så lyckas inte Tihota riktigt med det heller, förmodligen för att jag hela tiden förväntar mig mer av en så pass dyr doft.

Smaken är ju dock som bekant olika, medan jag (till mig personligen) inte kommer att anstränga mig särskilt för att få mer av Tihota så ääääääälskar min yngsta dotter den. Hon fick prova ett litet spray (Tihota är stark och långlivad, det kan man inte ta ifrån den) på sin handled och sen satt hon och kved om att det var det bästa hon någonsin doftat på i hela sitt liv. Och eftersom hon är min dotter har hon onekligen testat bra många fler olika dofter än en genomsnittlig 13-åring. Jag har försökt leda bort henne från Tihota genom att låta henne testa andra, lite billigare (!) vaniljdofter, men enligt dottern finns det inget som ens är i närheten. Det är nåt med Tihota som helt enkelt klickar med henne OCH till saken hör att den faktiskt doftar mer komplext och liksom mer på dottern än på mig.

Så, jag klarar mig utan Tihota även om jag för all del tycker den doftar gott, men det gör inte dottern. Så jag har lovat att fixa nån dekant till henne av den när jag får tillfälle. Har du en 5 el. 10 ml dekant av Tihota som du vill bli av med, hör gärna av dig!

Alltså Tihota är en tjock, fyllig, krämig, söt (men, inte SÅ söt) ren och varm vaniljdoft. Jag känner mig varm, behaglig och mysig när jag har på mig den, så länge jag inte tänker på vad den kostar (1600 för 50 ml om jag inte har fel). Det är bara det att om jag vill dofta ungefär så här så kan jag faktiskt köpa en liten flaska av Lushs Vanillary, den doftar också av god och varm vanilj.

Tihota är oerhört dryg, i princip omsveps jag av den härliga vaniljdoften i många timmar av bara ett enda spray, så jag kan tänka mig att den som väljer att investera i en 50 mls flaska har vaniljdoft för många, många år framöver och det är förstås ett plus.

Tihota kan funka på män också och jag rekommenderar den till alla som vanligtvis älskar vanilj. Tihota doftar som man förväntar sig att vanilj ska dofta och är kanske bäst i klassen på just det. Är du igen vaniljälskare tvivlar jag på att Tihota omvänder dig eftersom den helt enkelt är en vaniljdoft för vaniljälskare. Till skillnad från många andra moderna vaniljdofter som på något vis verkar försöka ta avstånd från just vaniljen...

Annars passade jag på att ge mig in i Perfume Posses roliga "swapmania" häromdan. Fantastiskt kul intiativ, så nu har jag massor av godsaker att se fram emot. Neil Morris-prover, en hel flaska av Lorenzo Villoresis Musk (om ni minns mina recensioner av Villoresi så minns ni också att just Musk blev en av mina favoriter) och sist men inte minst, jag har bytt till mig amerikanskt godis! Hoppas det hinner fram till jul. :)






Pic: amamdeusvanillabeans.com

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Rebella!

Hur resonerar du (och för all del ni andra också!) kring all parfym som finns i ansiktskräm, hudlotion, deo, schampo, tvål, tvätt- och sköljmedel mm? Använder du parfymfria produkter för att ge utrymme åt den viktiga/riktiga parfymen?

Själv är jag något så ofantligt oturligt som en doftälskare med parfym-/kemikalieöverkänslighet :( Detta medför att jag är tvungen att försöka undvika parfymerade produkter så att näsan och luftvägarna tål mer av "the real thing". Tyvärr händer det ibland att överkänsligheten sätter stopp för parfymer jag verkligen gillar, trots att jag minimerat parfymintaget under lång tid för att öka toleransen.

Nåväl, ännu ett av dagens i-landsproblem...
Therese

rebella sa...

Therese: Oh, vad tråkigt. Jag kan ibland "nojja" över att jag plötsligt skulle bli parfymöverkänslig eller någon annan i familjen, men jag tror inte risken är så stor.

Jag skrev ju om doftöverkänslighet på bloggen och lite vad som "gäller"när man lider av det, för jag visste så lite om det och det var intressant att ta reda på mer.

Jag är väldigt impulsstyrd när det gäller annat än parfym. Tvättmedel etc. köper jag gärna oparfymerat, men hittar jag inget direkt bland de sorter jag brukar köpa kan jag lika gärna ta parfymerat.

Bodylotion etc. som doftar så starkt att det konkurrerar med parfymen använder jag inte, men kan råka köpa nån gång för att det ser ut att dofta så gott och sen slutar det med att jag ger bort body butter etc. till döttrarna (men, de blir glada).

Deo kan jag köpa parfymfri, men schampo/balsam föredrar jag med doft (det är inte så stort utbud av oparfymerad hårvårdsprodukter heller), för det är en del av njutningen att ha ett väldoftande schampo när jag tvättar håret tycker jag. Samma kan gälla duschprodukter en riktigt god-doftande duschgele kan ge mig en känsla av lyx i vardagen och där finns oftast inte kvar så mycket av doften när jag väl duschat klart.

Eftersom varken jag eller någon i min närhet har några allergiska problem är det här inget jag "behöver" tänka på till vardags.

Men, för den som är drabbad, personligen eller någon nära, förstår jag att det kan vara en jobbig och tråkig situation...