tisdag 16 november 2010

Shahrzad Palace Perfumes - Jasmin



Precis som violdoften är Shahrzad Palace Perfumes Jasmin en klar, högstämd och ren doft. Toppnoterna på jasminedoften är nästan genomträngande, strålande och starka. Trots att detta är en parfymol,ja av något slag och förmodligen tillverkad för ganska länge sedan påminner den en aning om Thierry Muglers Alien, fast naturligare.

Återigen slås jag av hur något som har legat bortglömt i en skrubb i många år kan dofta så vackert, så klart och liksom så nytt! Härsknar inte oljor till slut!? Tydligen inte dessa iallafall. Jag gillar särskilt toppnoterna på jasminedoften, det är som att lyssna på en märklig opera-aria på något mycket främmande, men också mycket vackert språk.

I doftens hjärta är doften aningen mer tillbakalutad och den rena jasminedoften får noter av söta persikor och torra kronblad som sällskap. Precis som violdoften är inte det här någon komplicerad eller mångfacetterad doft, det är enkel, vacker och tidlös jasmin. Inte heller denna är pudrig, men något sötare än violdoften på mig. En jasmindoft för människor som föredrar naturlig, ren och oblandad jasmin.

Jag blir nästan mest imponerad av just jasminedoften av de fem, just för att den fortfarande lyckas dofta så oerhört högt, men som personligt val kommer jag nog inte att bära den lika ofta som violdoften eller de animaliska dofterna då jag har andra jasmindoftande parfymer jag nog hellre använder.

Men, av de fem dofterna är det Lotus Flower som tilltalar mig minst, det är absolut inget fel på den. Precis som de andra fyra doftar Lotus Flower som ny, men själva doften är ganska subtil, vagt aquatisk och gör inget för mig. Helt enkelt bara tämligen ointressant.

Jag förstår mer än väl att dessa dofter är något som de flesta av er aldrig kommer att få möjlighet att testa. Visst är det kul att prova sånt som är helt unikt, men samtidigt vill jag också höra andra parfymintresserades åsikter...




Pic: flowers.c-s

Inga kommentarer: