torsdag 11 november 2010

Shahrzad Palace Perfumes


När mitt parfymintresse tog fart var det framför allt moderna och kanske också, lite provokativa märken som Comme des Garcons, Etat Libre D'Orange och CB I Hate Perfumes som fick min ujppmärksamhet. Det har hänt en hel del sen dess, dels uppfattas väl knappast längre de märkena som så provokativa längre? Och i framkanten av utveckling inom parfym och mer radikala dofter hittar vi nu andra och tidigare kanske okända märken.


Självklart har mitt parfymintresse också förändrats under de här åren, jag tycker fortfarande om de här parfymerna som bryter ny terräng på ett eller annat sätt, men självklart uppskattar jag också parfymer som helt enkelt "bara" doftar väldigt, väldigt gott och det mesta därimellan.
Vintagedofter av olika slag är däremot ett ganska "nytt" spår i min parfymhobby. Plötsligt har jag inom loppet av några få månader råkat få ihop en liten samling av vintage-dofter. Märk väl, en LITEN, men iallafall en början så god som någon.

En sak som inte har förändrats så mycket är att jag fortfarande letar efter parfymer att fynda på Tradera. Själva Tradera har däremot förändrats en hel del på de här åren, fler och fler udda parfymer dyker upp, nichemärken, dofter som ej längre tillverkas och vintage, men också allt fler säljare och köpare som vet en hel del om parfymer. Idag skulle inte en flaska från Comme des Garcons gå att köpa för 80 kronor på Tradera! Däremot går det uppenbarligen att fynda annat, lite mer udda, saker som faller under den vanliga parfymistans radar. Till exempel köpte jag för en tid sedan ett nästan orörd vintage-flaska av Carons Infini för lite över 100 spänn. Den omformulerades tydligen för första gången i början av 70-talet och har sedan gjorts om ytterligare. Jag är inte helt säker, men min flaska ser ut att vara från före 70-talet, sent 50-tal skulle bli min gissning. Mer om Caron Infini vid något annat tillfälle.

Idag ska det handla om mitt senaste fynd, det lilla parfymsetet här på bilden. Det är ett verkligt fynd! Kanske ett av de bästa köp jag nånsin gjort på Tradera (och vid det här laget har jag faktiskt gjort en hel del riktigt, riktigt fina fynd där). Iallafall såldes detta lilla set som "Egyptiska parfym essencer", jag tyckte det såg fint ut och la ett bud och vann auktionen! Budet? Ja, prislappen slutade på 24 kr. För det priset är det ju kul bara att ha de gamla flaskorna och den fina asken, om sen innehållet luktar unket spelar ingen större roll, man har ju i princip fått det gratis ändå.

Fick hem setet och insåg när jag öppnade det att det nog knappt varit använt. Och att det såg mycket gammalt ut. En flaska hade sprucken kork och därför verkar en del av innehållet ha avdunstat, men annars är det i princip orört. Dofterna som ingår är: Musk, Royal Ambar, Jasmine, Lotus Blossom och en omärkt flaska som doftar viol. Och alla dofterna doftar som om de vore gjorda igår.

Det är någon riktigt tjock parfymolja, nästan på gränsen till trögflytande i flaskorna. Skulle inte kalla det essencer, men tror att oljorna skulle gå att blanda med varandra eller med andra parfymoljor. Jag har ännu inte riktigt hunnit prova alla dofterna ordentligt, men till exempel Royal Ambar (en ambradoft) luktar så gott att jag knappt kan tro det. Jasmin-doften är så klar, ren och hög att det oc kså är på gränsen till otroligt! Utifrån vad jag kan bedöma är oljorna gjorda av riktigt högklassiga ingredienser.

Såna här fynd gör mig så oerhört exalterad. Och nyfiken. Jag hittar inte mycket information om Shahrzad Palace Perfumes på nätet, jo en nätbutik som säljer ett kit från samma tillverkare för typ 70 £, men sen hittar jag inget annat. När kan mitt set vara tillverkat? Boxen är klädd med vaxat papper och det känns som om det är rätt länge sedan man använde sådant... Flaskorna är i pressat glas (ser nästan ut som citrusfrukter) och ca. 1 dm höga. Korkarna är av bakelit (antar jag), men inuti finns "stoppers" av plast vilket får mig att tro att de iallafall är tillverkade ca. 50-tal. Någon annan som har en bra gissning eller känner till något liknande set? Alla som överhuvudtaget vet något om den här typen av oljor och set får gärna bidra med information.

Framöver kommer jag att presentera de olika oljorna och hur de doftar etc. Och jag kommer att avsluta med att lotta ut något set med prover, för eftersom jag är rätt ensam om det här är det väldigt spännande att få höra andras åsikter om de olika dofterna, så missa inte det.

Pic: privat

Inga kommentarer: