torsdag 10 december 2009

Grossmith - Phul Nana


Vi försov oss i morse och med en och en halv timme dessutom! Hemskt och yngsta dottern blev riktigt upprörd och ville inte åka till skolan alls. Kanske borde vi försova oss lite oftare så att barnen inte blir totalt chockade när det händer? Vad jag kan minnas är det första gången sen vi flyttade hit (drygt fem år sedan) som vi försover oss rejält. Så nu sitter jag här och klockan är tio, men det känns som om den är halv nio eller nåt sånt.


Det var en läsare av bloggen som undrade vad Grossmiths parfymnamn betyder och det är ju rätt intressant, så här kommer det: Hasu-No-Hana betyder doften av japansk lotuslilja. Phul-Nana är hindi för "underbar blomma" och Shem-El-Nessim betyder "känna doften av brisen" på arabiska.


Idag ska jag presentera Phul-Nana för er. Den introducerades 1891 och är lite av en fougéredoft för damer, vilket är ganska ovanligt. Tyvärr är Phul-Nana den som passar mig absolut sämst av de tre, den blir stark, frän och nästan sur på min hud. Trots det kan jag inte undgå att känna att Phul-Nana är en parfym med utsökta ingredienser och yttersta kvalitet. På rätt kvinna blir den förmodligen storslagen, majestätisk och raffinerad. Av de kungliga damerna tror jag att bara Drottning Silvia skulle klara att bära upp Phul-Nana, då det nog är en doft som kräver sin kvinna eller dam rättare sagt.


Av de tre dofterna från Grossmith är Phul-Nana den enda jag också upplever som aningen daterad, både Hasu-No-Hana och Shem-El-Nessim skulle kunna vara skapade av skickliga och dedikerade parfymörer idag, medan Phul-Nana doftar som något som hängt med en tid och det har den ju faktiskt gjort, så på något vis är det helt okej.


Phul-Nana skulle mycket väl kunna bli den mest omtyckta av de tre, bland parfymälskare som uppskattar de stora, klassiska vintageparfymerna!


Phul-Nana är en feminin, storslagen doft med massor av tung, tät bas. Jag misstänker att den skulle kunna vara något för min lilla mamma, så kanske mitt prov hamnar hos henne så småningom?


Redan i öppningen är Phul-Nana ganska bitter och örtig, något som även finns genom hela doften, hjärtnoternas geranium, tuberos och ylang ylang är fint blandade och jag upplever inte att någon av dem dominerar på mig. Basnoten är mörk, ganska tung och träig.


När jag har på mig Phul-Nana känner jag mig lite som en liten flicka som klätt ut sig i sin mammas festkläder, skor, make-up och dyraste parfym. Hållbarheten är remarkabel och sillaget är allt annat än diskret.





Pic: Swedish Queen Silvia Nobel Festivities 2007

Inga kommentarer: