måndag 7 december 2009

Lite mellansnack...

Jag trodde att jag skulle ha en parfym att skriva om idag, men tyvärr ni får ge er till tåls ett litet tag till. I vilket fall så håller jag på att testa några parfymer som är riktigt intressanta och ganska annorlunda mot vad jag normalt brukar tycka om. Associationer jag får av dem är: majestätisk, strålande, elegant, klassisk, tidlös, stor och dyr. Låter det spännande? Ja, det ÄR spännande och jag ska bara bekanta mig med dem lite mer så lovar jag att dela med mig snart.


Annars har det varit en hektisk, men trevlig helg. Barnbarnet hade tvåårs-kalas på lördag så vi var i Örebro och firade och besökte Skojlandet (en stor lokal fylld med rutschbanor, studsmattor, hinderbanor, klätterställningar, bollhav) där, vilket förstås var roligt, men oj vad ont man har på konstiga ställen nu.


Igår fick vi äntligen bjuda svärdottern på middag. Än syns inte graviditeten, men om några dagar ska de göra ultraljud och får se sin lilla bebis för första gången. De tänker inte ta reda på kön i förväg, men svärdottern önskar sig en 3D-ultraljuds undersökning i julklapp. Det låter spännande!


Så här i begynnande jultider finns det ju mycket annat än parfym som doftar gott. Till exempel ungsrostade rotsaker. Här kommer ett recept (och nej, jag lovar det ska inte bli en matblogg av det här, men mat doftar ju också gott).


Juldoftande rotsaker 6 pers.


1 kg morötter
1-2 kålrötter
1 stor palsternacka
ev. 1 rotselleri
några potatisar


Skala alla rotfrukter, spara potatisen till sist.
Strimla rotfrukterna i pommes strips-stora bitar. Olja långpannan och sprid ut rotsakerna, krydda med en nypa (torkad, malen) ingefära, en nypa kryddnejlikor, 3-4 nypor kanel (efter smak). Blanda om. Stoppa in långpannan i mitten av ugnen ca 225c i 40-50 min, rör om några gånger under tiden. Salta efter smak.


Det här är enkelt, gott, nyttigt, billigt och smakar och doftar underbart. Servera med tex. biffar, kyckling och en god, men inte alltför smakrik sås.


(Det är faktiskt så gott att jag åt resterna till frukost!)

2 kommentarer:

em sa...

Låter gott, ska nog testa. Gillar rotfrukter/ grönsaker i ugnen.

Har du bestämt dig för vilken parfym det blir i julklapp? Nyfiken ;)

Jag är så julsugen i år. Våran första riktiga jul med dottern, förra året var hon bara 3 mån. Ska bli kul!

rebella sa...

em: Nej, har inte bestämt mig än, men nåt lär det ju bli. :)

Det är så kul med småbarn och jul, allt är så förunderligt när man är liten. Vårat lilla barnbarn ska inte fira jul här, men kommer till nyår istället och nästa jul har vi nog två barnbarn att fira jul med. :) Jättekul, men farmor känns äldre än mormor. :P