tisdag 1 december 2009

Hilde Solani - CiocoRosissimo


Rosdofter är inte alltid så lätta att ta till sig. Och bland parfymerna jag gillar riktigt, riktigt mycket finns det inte så många rosdofter. Nu har jag kanske hittat en till.


Hilde Solanis CiocoRosissimo är något så trevligt och intressant som doften av ros och choklad. Eftersom några av mina favoritros-dofter är åt gourmandhållet så är det inte så konstigt att CiocoRosissimo också faller mig i smaken. CiocoRosissimo påminner lite om L'Artisans Safran Troublant, men med choklad istället för saffran.


Chokladnoten i CiocoRosissimo är en mörk, mättad chokladnot och i stil mest lik chokladnoten från Parfumerie Generales Musc Maori, men medan jag finner Musc Maori lite lätt kväljande och söt efter ett tag så utvecklas inte CiocoRosissimo åt det hållet. Istället lyckas den balansera den lena chokladnoten med en lite skarpare not av ros på ett frestande sätt.


Trots en fin balans mellan ros och choklad, särskilt i öppningen så finns det en aning av tvålnot i CiocoRosissimo som stör lite. Den doftar fortfarande gott och övervägande ros och choklad, och tvålnoten anas bara vagt på mig, men det som stör mig är snarare tanken på ros, choklad och tvål tillsammans än själva doften. Jag kan dock ana att tvålnoten kan bli tydligare och skarpare på vissa hudkemier, så vet du med dig att somliga parfymer doftar tvål på dig så kan du nog förvänta dig det med CiocoRosissimo också.


Med detta sagt så tycker jag ändå mycket om CiocoRosissimo, det är en mjuk, mild, varm och alldeles lagom söt gourmand-rosdoft. Gillar du Safran Troublant eller Musc Maori är det sannolikt att du även skulle uppskatta CiocoRosissimo.


Hållbarheten är god och sillaget är påtagligt. Basnoten blir mild, nästan pudrig och övervägande rosdoftande, både tvål-och chokladinslagen är så gott som försvunna då.




Pic: Interrose.com.uk

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du har fått en award av meg i dag. Du finner den inne hos meg :-)

em sa...

Låter som något för mig. Minus tvålen då kanske...

rebella sa...

hagenpahytta: Tack. :)

rebella sa...

em: Tvålnoten är inte så tydlig, tror också att den kan bli olika framträdande på olika personer. Trots tvålnoten gillar jag den riktigt mycket.

pärlbesatt sa...

En rosdoft jag älskar är Voleur de roses, från L'artisan parfumeur.

Det har hänt nåt med min reader, så din blogg hade ramlat ur... :(

rebella sa...

pärlbesatt: Jo, jag gillar också den, men tyvärr är den -som många andra från L'Artisan- så himla kortlivad på mig. :(