torsdag 16 april 2009

Le Labo - Patchouli 24


Snart är det Valborgsmässoafton. Jag tycker om de stora brasorna, med eldsflammor som sträcker sig uppåt mot den allt mörkare himlen. Smällare och dyngfulla skolungdomar klarar jag mig dock bra utan.
I Le Labos Patchouli 24 får jag brasan, men smällare och fylla lyser med sin frånvaro. Patchouli 24 är en mjuk, varm, träig och lite jordig rökdoft. Den här tycker jag om... de fyra-fem första timmarna iallafall. Många parfymer med noter av rök är ofta lite skarpa på mig, jag gillar dem, men bara delvis. Det är som om de återger doften av rök från vått trä, och det vet ju alla att den är lite stickigare än rök från knastertorrt trä. Men i Patchouli 24 är det inget snack om att det är prima brasved.
Patchouli 24 lyckas med att vara en sensuell, mjuk och tilldragande parfym. Tar man sig inte till någon brasa på Valborgsmässoafton, kan den vara en bra ersättning. När jag har på mig den känner jag mig lagomt hednisk, lite mystisk och den lyckas ändå i lagoma doser dessutom lukta gott.
Men, det finns ett problem. Eftersom den här till skillnad från många andra från Le Labo är riktigt långlivad, så blir den efter några timmar monoton och enahanda. De första timmarna är riktigt mysiga, annat än röknoter anas, men basen består av rök, rök och så lite mera rök. Och den varar och varar... Åh, om de ändå stoppat in nåt annat, eller så är det min hudkemi som kväver allt utom röken? Så efter fyra timmar sådär har Patchouli 24 på något sätt lyckas förstöra allt den åstadkommit innan, den lämnar en med en känsla av att ha suttit framför en brasa en hel kväll. Jag lovar att skulle jag ta på mig den på 1:a maj så skulle alla tro att ingen firat Valborgsmässoafton mer rejält än jag.
Så Patchouli 24 är mysig, varar länge (rökdoften sitter kvar hela dagen om jag tagit på den på morgonen!) och känns spännande de första timmarna. Resterande timmar blir jag lite trött på den och tänker mest på att jag skulle vilja lätta upp den med något annat, en gnutta vanilj, något fruktigt eller kanske nån fin blomdoft? Nån som testat att blanda Patchouli 24 och har nåt gott att tipsa om?

4 kommentarer:

Bipbap sa...

Jeg snuste såvidt på denne i London. En spennende og sensuell duft, og en type patchouli jeg takler å bruke. Jeg har ikke oppdaget før i det seinere at jeg faktisk kan bruke patchouli. Det må være kvalitet og mengde + hva det er kombinert med tror jeg. Kombinert med tung varm amber er nok et problem for meg. Sitter akkurat og skriver om L'Artisan Patchouli Patch. Er også en herlig duft, men sitter nok dårlig i forhold til Le Labo

Julia sa...

Som vanligt kan inte Le Labo döpa sina parfymer ordentligt. Tycker du att Patchouli 24 doftar särskilt mycket patchouli? I min näsa består Patchouli 24 till 95% av doftnoten som på engelse heter Birchtar och som borde översättas till... björksav? Hur som helst är det en härlig men enveten doft. Jag håller med om att hållbarheten är lite väl lång och att doften blir enahanda söt i längden.

rebella sa...

Till Bipbap: Allt sitter dåligt i förhållande till Patchouli 24! :) Du borde testa Intrigant Patchouli av Parfumerie Generale om du inte gjort det, den är fin.

rebella sa...

Till Julia: I början är det nåt lite jordigt som jag antar är patchouli, men sen blir det som att sitta för många timmar i en finsk rökbastu. Om jag kunde tvärt kapa av den efter 3-4 timmar vore den riktigt bra...