tisdag 28 april 2009

Thierry Mugler - Eau de Star


Jag brukar inte vara så förtjust i aquatiska dofter, men det finns ju alltid undantag. Thierry Muglers Eau de Star är ett sådant undantag. Det är dessutom alltid extra kul när man hittar en favorit i en lite oväntad doftkategori.
Förra sommaren var Eau de Star i det närmaste min signaturdoft, dels hade jag ännu inte hunnit samla på mig så många prover som måste testat och dels passar den utomordentligt bra att bära på sommaren. Det här med sommar och parfymer kan vara ett besvärligt kapitel, nu är ju inte sommaren här riktigt än, men i södra Europa har det redan börjat bli, åtminstone svensk, sommarvärme. Med 4o graders värme i skuggan och luftfuktighet som en tropisk regnskog förstår jag att det blir ett dilemma att ens ha på sig parfym. De temperaturerna slipper vi ju i Sverige, nåt positivt finns det ju alltså med våra relativt svala somrar.
Många kanske undrar, varför köpa Eau de Star när man kan köpa Angel? Och jag vill snarare vända på det hela, varför köpa Angel när man kan köpa Eau de Star? Jag har aldrig haft Angel i min ägo, inte ens ett prov om jag ska vara ärlig, utan bara testat den då och då när jag snubblat över den i någon butik. Kanske skulle jag uppskatta den mer om jag provade den hemma i lugn och ro, men trots att jag vanligen älskar söta, orientaliska, gourmandiska och annorlunda parfymer har jag aldrig riktigt fallit för Angel, den är lite för mycket och lite för "all over the place" helt enkelt. Allt det som Eau de Star inte är.
Eau de Star är svalkande; som ett vattenfall efter en regnskogsvandring, Eau de Star är uppfriskande; som ett glas kall öl med en citronskiva i efter en dag i solen, men Eau de Star är framför allt vacker; som ett stjärnfall mot en kolsvart natthimmel.
Trots att Eau de Star är lätt, uppfriskande och sval så är den också annorlunda, söt, orientalisk. Den är mild, men räcker länge, för att inte säga väldigt länge. Eau de Star är på sätt och vis en vuxnare version av Angel, men samtidigt en mycket mer sprudlande version, livfull, glad och lätt att tycka om. Många klagar över Angles "vanlighet", något jag inte märkt, kanske är den inte så vanlig i Sverige? Eller rättare sagt, här luktar ju knappt nån parfym, bortsett från kändisdoftande tonåringar då. Om Angel är vanlig så varför inte testa Eau de Star istället? Chansen är stor att även du får en ny favorit, iallafall om du gillar Angel, gör du inte det kan du kanske fortfarande uppskatta Eau de Star, ge den en chans åtminstone!
Eau de Star är doften av honungsvatten, mildast möjliga patchouli, doften av pappret runt en god kola och doften av skuggan under ett träd vid havet...
Eau de Star brukar gå att hitta billigt på nätet. Jag fyndade min 50 ml flaska på Tradera för runt en femtilapp, men då hade säljaren lyckats utelämna både namnet på parfymen och att det var en Thierry Mugler, så där handlade det nog om att jag hade lite tur. PS. Det är få parfymer jag fått lika många komplimanger för som Eau de Star!
Jag, och många andra parfymbloggare, skriver mycket om nischparfymer och annat som är svårt/svårare att hitta, men det finns gott om fina designerparfymer också, det gäller bara att hitta dem. Överlag brukar jag tycka om Thierry Muglers parfymer, Alien är inte dum och både A*-och B*Men är riktigt fina också.
Annars är det här den tiden på året när mitt parfymintresse får stryka på foten lite för ett annat stort intresse, nämligen att påta i rabatterna. Igår åkte plantor av riddarsporre, stäppsalvia och akleja ner i jorden, men någon patchouliplanta har jag inte hittat än. För övrigt har valpen magsjuka efter att ha ätit ett grodkadaver! :(

4 kommentarer:

Bipbap sa...

Jeg må nesten le - nå har vi tenkt omtrent det samme igjen. Vi liker jo begge mørke dufter, men nå har jeg vært langt bak i skapet. Har funnet frem en light versjon av Samsara - un Air de Samsara! Har aldri brukt orginalen, men har veldig sans for light versjonen. Skulle egentlig skrevet om den i dag, men er opptatt med hagen .. un Air de Samsara er fresh og ren, og har samtidig den sensuelle orientalske dybden. Helt fantastisk faktisk :) Den er dessverre ikke lenger i produksjon, men finnes fortsatt på Ebay og enkelte nettbutikker. Jeg har heller ikke helt sans for Angel, men Alien virker bra.
Stakkars valpen da :( Jeg vet ALT om hva valper kan få i seg ..

rebella sa...

Jag har ett prov på Shalimar Eau de Legeré, den är också fin och påminner om Shalimar, men lättare...

Alien gillar jag, men den är lite speciell så jag använder den inte så ofta ändå.

Anonym sa...

Din artikel fick mig att buda hem ett provrör Eau de Star. Nu väntar jag otåligt... Tack för en inspirerande blogg! /Lotta

rebella sa...

Hoppas verkligen att du kommer att tycka om den.