torsdag 30 april 2009

Yohji Yamamoto - Yohji


Skulle du kunna beskriva bilden här ovanför utan att veta vad den föreställer? Jag tycker att det är svårt nog att beskriva den även när jag vet att det är en nebulosa. Somliga nebulosor är vad man kan kalla stjärnornas barnkammare, det är i nebulosor som nya stjärnor föds, eller skapas.
Vanligen föredrar jag att inte betygsätta parfymer på bloggen eller i recensioner, men jag kan ändå för mig själv placera in de flesta parfymer jag provar på en skala mellan 1-5. De allra flesta parfymer jag provar hamnar nånstans mellan 2-4. Ibland råkar man ut för en parfym som rör om i betygssättningen. 1-5 räcker inte för att göra parfymen rättvisa, ibland uppåt och ibland nedåt. Etat Libre d'Oranges Rien är på minus, den är så frånstötande för mig att det blir häftigt! Jag har hört, men ännu inte testat, att deras Secretions Magnifique ska vara ännu värre. Kanske är det trots allt inte så svårt att få något att lukta riktigt illa?
Men, ibland stöter man på en parfym som luktar så bra att skalan 1-5 inte räcker till uppåt! Något som luktar så underbart gott, magiskt, fantastiskt vackert att det blir utomjordiskt. Frederic Malles Dans Tes Bras är en sådan, iallafall toppnoterna gör mig helt förstummad. Resten av parfymen följer med på en stadig fyra, men det är toppnoterna som bara fortsätter att lyfta. På en skala mellan 1-5 är toppnoterna i Dans Tes Bras minst en stark tia!
Och nu har jag äntligen hittat en annan sån parfym. Yohji Yamamotos Yohji måste vara skapad i en nebulosa. Toppnoterna i Yohji är så förstummande vackra att jag inte riktigt förmår beskriva dem. Det är så fint att jag bara tänker på stjärnfall, änglar, regnbågar, daggdroppar, diamanter, älvdans i dimman och sirensång. Å ena sidan liknar Yohji inget annat jag känt i parfymväg, å andra sidan påminner den om flera av mina favoritparfymer. Det är små stråk av Donna Karans Chaos, Parfumerie Generales Cadjmere glimtar förbi, Guerlains Insolence och många andra, som är där ena stunden för att sedan vara försvunna i nästa. Jag antar att det är rätt kaosartat inuti en nebulosa när en ny stjärna ska till att födas. På min hud virvlar noter omkring i ett ständigt förändrande flöde. Den är söt och beskt. Ljus och mörk. Kryddig och fräsch. Varm och kall. Full av motsägelser och motsatser. Något som jag ju fascineras starkt av, andra finner den typen av parfym frustrerande och ambivalent.
Toppnoterna i Yohji pågår länge eller blandas omärkligt med hjärtnoterna på ett sätt som gör att den magiska dansen håller på i bortåt en och en halvtimme. Och vilken en och en halvtimme! Förtrollande, magisk, bedårande! Och vad händer sedan? Jo, basnoterna är fina, varma och sensuella. Bär, varma träer, vanilj och lite mysk gör det till en behaglig, orientalisk dröm. Men, här upphör Yohji att vara en stark tia för mig, basnoterna förmår inte bära upp tyngden av den magiska inledningen, men det betyder inte att den på något sätt blir dålig eller trist, det är fortfarande en riktigt, riktigt bra parfym.
Tyvärr går inte Yohji att hitta billigt på internet, den går ärligt talat knappt att hitta alls! Jo, den säljs på ebay för hutlösa summor, eftersom den inte längre är i produktion. Ååååh, varför? Förstod de inte vilket underverk i parfymform de hade? Måste ju handla till viss del om mindre bra marknadsföring, jag hade aldrig hört talas om Yohji om det inte var för min rara parfymkompis i Litauen.
Den här parfymen måste upplevas, mina ord kan inte göra den rättvisa. Det är för mig årets hittills starkaste parfymupplevelse.

3 kommentarer:

Anonym sa...

God morgon! Kan bara instämma helt ang den underbara Yohji Yamamoto - för jag har nämligen en ny 15 ml flaska med ren, koncentrerad Yohjiparfym i min ägo. Sitter här och sniffar och njuter just nu, blev ju tvungen att ta fram den efter din artikel! Tack för den, för nu känner även jag dessa underbara doftnoter som kommer och går, hade nog inte tänkt på det utan din inspirerande text. Nu har jag fått en helt ny doftupplevelse av denna pärla, tack vare dig! Lite nyfiken; för hur mycket säljs denna parfym på nätet?

rebella sa...

Lyckliga du. :)

Räkna med att Yohji går för åtminstone runt 100 dollar.

Anonym sa...

Hej! Sitter precis och ska lägga ut en 50ml flaska av doften, är 65 %kvar av innehållet. Du kan höra av dig om du är intresserad. Visste inte att den slutats tillverka. Har sååå många dofter som jag inte "hinner" använda så därför säljer jag min YOHJI :)
Du når mig på: annika.nilsson@ludvika.nu
Ha en bra dag!
Annika