fredag 3 april 2009

Memoire Liquide - Opale Noire


Visst är opaler fascinerande? Och nej, jag har aldrig samlat på opaler och kommer förmodligen aldrig att göra det heller. Australien och kanske främst platserna Lightning Ridge och Coober Pedy är känt för förekomsten av opaler. Det händer att människor som i god tro besöker de små samhällena i Australien drabbas av opalfeber och bestämmer sig för att stanna kvar och bli opalletare på heltid. Joja, får väl medge att jag har en viss förståelse för även den besattheten.
Jag beställde för en tid sedan fem Memoire Liquide-prover, men det var ingen av dem, förutom Opale Noire som fastnade. Å andra sidan så har Opale Noire fastnat rejält, här har vi en intressant doft som gör ett starkt intryck. Men, inte direkt, nej Opale Noire smyger sig på.
Den inleder med tropisk, krämig fruktighet, ananas, citrus och mjuk krämig vanilj, mycket trevligt, men jag undrar förstås vad dessa noter kan ha med parfymens namn att göra? Lugn bara lugn, snart gör de mörkare noterna entré. Och det är oerhört behagliga mörka noter, mjukt trä och bolmande rökighet. Och det här är starka grejer, inte mycket behövs för att jag ska vandra omkring i mitt alldeles eget privata lilla rökmoln i flera timmar, men det är inte någon tung bedövande rök, nej lätt och fräsch om nu rök kan vara det. Doften påminner om en brasa utomhus med de finaste ädla träslagen som bränsle, onekligen ett slöseri, men det luktar ju gott. Trots att röknoten är ganska dominant finns spåren av mjuka, krämiga frukter kvar och det är egentligen det som gör Opale Noire riktigt bra, intressant och trivsam. Frukterna glimtar till mellan varven, ungefär som det vackra färgspelet i en svart opal och ja, jag antar att det är det som är meningen.
De här frukterna vågar jag rekommendera till alla som normalt skyr fruktiga parfymer, det här är för mig ett sällsynt sätt att använda fruktnoter, ungefär som rökt ananas, kan det vara gott det? Tveksamt, men det luktar gott iallafall.

Inga kommentarer: