fredag 8 maj 2009

Florascent - Umami


Tycker du om sushi? Eller kanske parmesanost? Jag tycker om både sushi och parmesanost, men kanske inte tillsammans. Sushi och parmesanost har umami gemensamt. Umami är den femte smaken och betydligt mer välkänd i Asien än i västvärlden, även om begreppet har börjat få en viss spridning även här, kanske tack vare att vi börjat äta sushi. Umami kompletterar de fyra smakerna sött, salt, surt och beskt och är en alldeles egen unik smak, lite sötsalt. På japanska betyder umami ordagrant färsk smak. Forskare har kommit fram till att umami egentligen är smken av protein. En smak som känns extra tydligt i fisk, bönor och vissa ostar. Särskilt om produkterna är jästa eller lagrade på något sätt. Som i soya och parmesanost. Jag tycker om smaken av umami och blir riktigt sugen på sushi bara av bilden här upp och av att sitta och skriva det här.
Nu har jag tack vare Florascent kommit fram till att jag även gillar doften av umami. Florascent är ett parfymhus som framställer naturliga parfymer enligt gammal, europeisk tradition. Florascent använder sig av naturliga växtessencer och gamla tekniker. Florascent erbjuder inte mindre än 23 olika dofter! Några är traditionella soliflors (alltså en doft som bygger på doften av en blomma) andra är herrdofter och några är orientaliska och det finns också några mer moderna tolkningar. Umami hör hemma i den senare kategorin, även kallad Aqua Composita, där hittar man också Pipapo, Tango och, för män, Monsieur Balode.
Av de jag testat blev alltså Umami min stora favorit. Namnet känns fyndigt och välfunnet, Umami är nämligen en lite svårfångad och svårdefinierad doft. Styrkemässigt skulle jag vilja kalla Umami för en lätt Eau de Toilette, den är transparent och luftig. Dock håller den länge på min hud, upp till fyra-fem timmar och den värms upp och rundas av på ett väldigt behagligt sätt. Umami är mild som en sommarbris och stör ingen. Doften är komponerad med noter av yuzo (en citrusfrukt) vanilj, peppar, ingefära, osmantus och tonkaböna. Ingen av noterna dominerar utan har blandats samman på ett väldigt fint sätt, Umami är en stillsamt nynnade parfym. Ibland är den pudrig, ibland blommig, ibland med en tydlig gourmandkaraktär, delikata jordiga noter finns också, men de är väldigt blyga och får mig att misstänka att det ändå finns lite patchouli nånstans. Jag glömde de gräsiga noterna förresten, de är också riktigt fina och milda. Umami är kort sagt en mjuk, finstämd och samtidigt annorlunda parfym. På något sätt tänker jag att den skulle kunna vara supebombastiska Angels väldigt blyga, försiktiga och slående vackra kusin från nånstans långt ute på landsbygden. Om Eau de Star är Angel sköljd i en ocean, så är Umami en Angel som rullat runt i gräset och sen badat i krämig mjölk.
Å andra sidan hinner jag inte mer än att tänka att den påminner om Angel förrän Umami slutar att påminna om Angel och står på egna ben. Umami känns som ett lyckats försök att stå utanför parfymeriets gängse doftfamiljer. Ett försök som hade kunnat bli rätt misslyckat om Umami hade varit en stark och högljudd parfym, men med den här milda skapelsen fungerar det bra.
Umami är utmärkt för de som uppskattar undanglidande, milda och smeksamma parfymer. Umami kan man bära hela året, men den känns framför allt som en dagparfym.
Mer om Florascent kan du hitta här: http://www.turkos.nu/index.html (svensk distributör)

Inga kommentarer: