lördag 9 maj 2009

Jag har funnit det!

Vadå? Jo, patchouliplantor! På ebay förstås, märkligt nog var det ett av de första ställen jag letade på, utan framgång, men sen sökte jag på det latinska namnet och då minsann dök det upp patchouliplantor. Och inte är de dyra heller, några dollar styck bara.

Ja, det var de goda nyheterna. De dåliga är att alla patchouliplantorna befinner sig i USA. Och att frakten kostar ungefär tio gånger mer än själva plantan och att säljaren -förstås- inte kan garantera att plantan överlever. Hmmm... Och tänk om min lilla efterlängtade patchouliplanta överlever sin färd till Sverige, men fastnar i tullen. Och tänk om tullarna tror att det är nån märklig knarkväxt, garanterat narkotikahundarna på Arlanda tycker att patchouli luktar skumt! Det skulle iallafall jag tycka om jag var knarkhund. Och så blir min lilla patchouli kvarhållen tills de förstått vad det är och förstås glömmer tullarna bort att vattna den! Hemska tanke!

Men, men ibland måste man ju chansa. Och ska jag ha en patchouliplanta är det ju inget att vänta med, det kan ju få bli lite varmare förstås, men lagom till månadsskiftet vore det nog lämpligt.

Vänta bara snart står jag i köket och rör ihop bisarra hippiedoftoljor som på sin höjd funkar som myggmedel.

4 kommentarer:

Julia sa...

Spännande! Jag antar att du redan känner till att det råder rätt stränga bestämmelser om import av växter och jord från länder utanför EU? Jag menar att det är synd om du betalar en hacka för att sedan bli av med allt i tullen. Borde det inte gå att få tag på patchouliplantor innanför EU eller rent av i Sverige? Har du talat med någon från de stora botaniska trädgårdarna som finns?

rebella sa...

Äsch då, tänkte inte på det... eller nånstans i bakhuvudet hade jag nog något vagt begrepp om nåt sånt. Att det ska vara så besvärligt, men jag är ganska envis när jag väl börjar så förr eller senare blir det nog en patchouliplanta iallafall.

Anonym sa...

Ha ha! Jag börjar förstå varför du kallar dig Rebella..( : Lycka till med patchouliplantejakten! Får jag första tjing på ditt myggmedel..?

rebella sa...

Ärligt talat så brukar jag vara ganska feg av mig, men det var INNAN jag började jaga patchouli. ;)

Jodå, jag ska spara en slurk till dig.