torsdag 21 maj 2009

Star Sign Perfumes - It´s Me!


Vilket stjärntecken är du född i? Oavsett hur ointresserad av eller skeptisk till astrologi man än är så känner de flesta (i västvärlden) till vilket stjärntecken de tillhör. Det är nästan lika självklart som att veta vilken månad man är född i. Även om vi inte tror på astrologi kan vi ändå diskutera olikheter mellan människor födda i vissa stjärntecken i fikarummet på jobbet. Astrologi, men i olika former, finns i många olika kulturer och har sett ut på många olika sätt genom tiderna.
I Kina är det vilket år man är född som har störst betydelse. I uråldriga kulturer tog man hjälp av himlakroppar för att förutsäga framtiden, inte bara för enskilda individer, utan hela länder. Till exempel aztekerna astrologiska observationer förutsåg ju de europeiska erövrarnas ankomst, det vara bara det att förutsägelserna övertygat aztekerna om att de inte var människor, utan rödhåriga gudar.
När det gäller astrologi är jag, som med det mesta, en tvivlare. Men, mer på ett nyfiket än fördömande sätt. Jag vet mycket väl att jag är född i jungfruns tecken och har till och med koll på i vilka tecken jag har måne och ascendant!
Så klart jag blir nyfiken när jag hittar CnR Creates site med astrologiska parfymer! Nyfiken och skeptisk på samma gång, men tydligen tar nyfikenheten överhanden som vanligt och nu sitter jag här och doftar It´s Me! Virgo (jungfrun). Dessutom har jag duttat på mig lite av Gemini (tvillingarna) och Cancer (kräftan).
Första gången jag testade It´s Me! Virgo var jag skeptisk, kritisk och ifrågasättande. Varför skulle just den här parfymen passa mig? Och hundratusentals andra världen över som också råkar vara födda i slutet av augusti och in i september? Nåja jag tog på mig Virgo och ja, den doftade trevligt, fint, lite fräsch, lite blommigt och lite kryddigt. Behaglig, men kanske inte så märkvärdig. Godkänt sillage och god hållbarhet iallafall. Toppnoterna kändes lite anonyma och jag var inte helt övertygad om Virgos förträfflighet. Men, utan att jag riktigt förstod hur det gick till märkte jag att jag började sniffa på min handled allt oftare i takt med att basnoten utvecklade sig. Nu var den ju riktigt, riktigt trevlig! Inte nåt jag självklart skulle valt själv i parfymväg, men utan tvekan godkänd. Basen på Virgo är krämig, fyllig, aningen kryddig och liksom mintigt fräsch. Och jag gillar det! Skeptikern i mig fortsätter att protestera. Självklart kommar jag att tycka om Geminin och Cancer också. Alla parfymerna kommer att visa sig vara behagligt trevliga och godkända.
Dagen därpå testar jag Gemini. Toppnoterna är aningen mer fruktiga och söta och strax dyker det upp en tvålig not som jag inte riktigt gillar. Ärligt talat så inser jag efter ett par timmar att jag inte gillar Gemini alls! Okej, den går att ha på sig, men gör inget intryck på mig överhuvudtaget. Bara tråkig.
Sen blir det dags för Cancer. Nej, nej och nej! Kanske aningen bättre än Gemini? Nej! Tråkig, doftar väl gott, men på ett totalt intetsägande och anonymt sätt. Hinner glömma bort både Gemini och Cancer långt innan de slutat dofta på min hud.
Dottern däremot som är född i tvillingarna GILLAR förstår Gemini bäst!? Hon är elva år och inte så brydd varken i parfymer eller vilket stjärntecken hon är född i. Märklig placebo-effekt hojtar skeptikern i mig. Ja, jag hoppas inget missat att jungrun är ett väldigt kritiskt stjärntecken, bara så ni vet. Jag sitter minsann inte och går på vad som helst.
I vilket fall, vad det än beror på blir Virgo min solklara favorit bland de tre. Däremot är den kanske inte i klass med mina mest älskade parfymer, men tillräckligt bra för att bli ihågkommen och omtyckt. Virgo är väldigt behaglig, både uppiggande och lite lugnande på samma gång, och nu medan jag skriver det här doftar jag på handleden där jag tagit på mig en droppe av Virgo mest hela tiden. Gemini och Cancer på andra armen är bortglömda.
Virgo vore perfekt att använda till vardags, men också den första parfym jag skulle tänka på om jag skulle på en anställningsintervju eller något liknande. Hur märkligt det än kan låta får den mig att känna mig balanserad.
CnR Creates parfymer tillverkas i Grasse, men själva företaget finns i Wien. Och så har de en hemsida förstås: http://www.cnrcreate.com/wbc.php?sid=21175c6b89&tpl=start.html
Noterna i Virgo är kryddnejlika, muskotnöt, päron och citron. Jag tycker dock att basen känns krämigt träig, kanske med noter av sandelträ och/eller rosenträ, två noter jag brukar tycka mycket om i parfymer. Noterna i Gemini är jasmin, mimosa, orkide och mandarin. I Cancer iris, palmarosa, acacia och grönt äpple. Gemini mer eller mindre försvinner på mig direkt, efter en halvtimme anas bara en svag parfymnot. Cancer varar längre, men luktar mest av grönt äpple på mig.
Oavsett vad du tycker om astrologi så tycker jag att CnR Create erbjuder ett roligt alternativ inom parfymeri, en flaska It´s Me! vore en jättebra present till någon som gillar parfymer och dessutom är intresserad av astrologi. Företaget garanterar också att parfymerna fylls på vid fullmåne, det ger säkert någon lite extra kraftfull effekt. Även om jag gillar Virgo, så är den inte den mest komplexa parfym jag stött på, men den luktar så gott och behagligt att den kommer upp på min lista över favorit-mysdofter. Kvaliten på de ingående ingredienserna verkar hög. Det finns inget vattnigt eller obeständigt i Virgo-parfymen.
Tycker absolut att du ska kolla in de här parfymerna, kanske du rentav känner någon som snart fyller år och inte har någon aning om vad du ska köpa? Tyvärr erbjuder de inte herrdofter, men det kanske kommer.
PS. Vid närmare eftertanke anar jag en doft av kokos i Virgo, men det är den krämiga typen, inte sololje-varianten, kanske är det kokos och inte sandel-eller rosenträ som ger krämigheten? Eller nej, det nåt med rosenträ också i den här. Äh, det luktar gott iallafall. :)
PPS. Om ni bara visste hur mycket kul jag har att se fram emot i doftväg!? Det finns helt enkelt inget roligare "yrke" än att vara parfymskribent!!!

Inga kommentarer: