måndag 4 maj 2009

Issey Miyake - Le Feu d'Issey


En natt har du en härlig dröm. Du drömmer att du vunnit en resa till en av världens lyxigaste hotell, beläget på en tropisk ö. Vanligen är hotellet en tillflykt för miljonärer och kändisar som vill stressa av, du kan inte tro att du har haft turen att hamna på ett sådant ställe.
Din privata bungalow ligger precis vid den finkorniga stranden, vågornas kluckande hörs tydligt när du sitter på din veranda och solar. Runt din bungalow växer tropiska träd och blommor som sprider en diskret, men varm väldoft i luften. Du hör främmande fåglar sjunga bland träden och nere vid stranden går ett förälskat par förbi. Från bungalowen intill hörs glada skratt och du kan känna doften av dyra cigarrer på avstånd. Du sveper in dig i en tunn sarong och tar en promenad vid vattenbrynet, de små vågorna smeker dina bara fötter. Du njuter av det varma vattnet, låter solstrålarna smeka ditt ansikte och andas in doften av gyllene, tropiskt solsken.
När du vaknar på morgonen minns du drömmen med ett visst vemod, chansen att du hamnar på en sådan lyxresort är tämligen minimal. Men, märkligt nog tycker du att drömmens dofter fortfarande svävar omkring dig. En svårfångad, men ändå påtaglig doft av tropisk sol.
Ja, så skulle Le Feu d'Issey kunna beskrivas. Jag har tyvärr aldrig varit på någon tropisk ö, det närmaste jag kommit är väl någon ö i Medelhavet, och det är ju inte riktigt samma. Le Feu d'Issey påminner mycket om light-varianten, men luktar mer. Den är starkare, blommigare och även aningen mer komplex. Den tydliga cigarr-noten är riktigt trevlig, om än lite udda. Det är för mig totalt obegripligt att Le Feu d'Issey slutat tillverkas, medan light fortfarande är i produktion. Jag tycker att båda parfymerna är riktigt, riktigt bra. Båda doftar sol, sommar och strand, det är bara det att stränderna är belägna vid helt olika hav. I mitt tycke utesluter inte den ena den andra, utan tvärtom kompletterar de varandra på ett riktigt trevligt sätt.
Vilken Le Feu d'Issey gillar du bäst? Eller gillar du ingen av dem?

4 kommentarer:

Julia sa...

Originalet L'Feau d'Issey påminner mig alltför mycket om en vitamindryck som heter Solesan och som jag tvingades dricka som barn. Det är någon kombination av citrus och B-vitamin i L'Feau som jag verkligen inte klarar av.

rebella sa...

Äldsta dottern brukade få Solesan av sin farmor, jag får fråga henne vad hon tycker om Le Feu...

Själv gillar jag båda, men så har jag inte druckit nåt Solesan heller. :)

Stina sa...

I love it! Hittar de inte i Sverige, men de går att köpa på internet från England tex.
En favorit, light-varianten alltså. Har inte testat "originalet".

rebella sa...

Orginalet kan man hitta på ebay, men en liten flaska brukar inte vara billig. :(