måndag 11 maj 2009

Kenzo - Kenzo Amour Le Parfum


Jag har tidigare skrivit om Kenzo Amour här på bloggen. Och jag gillar verkligen Kenzo Amour, även om jag fortfarande inte lyckats köpa en stor flaska av den. Då kan man ju undra om jag verkligen gillar den så mycket som jag tror? För man kan hitta en liten flaska Kenzo Amour för under 200 kronor på nätet, så det är ju ingen större utgift.
Nej, men jag gillar den, men uppenbarligen finns det andra parfymer jag gillar mer, eller i varje fall valt att köpa innan Kenzo Amour.
Jag jämförde Kenzo Amour med People of the Labyrinths Luctor et Emergo, men fick då tipset att testa Kenzo Amour Le Parfum. Och... nu har jag -äntligen- gjort det!
Om Kenzo Amour är en stillsamt omtyckt parfym, så blir mitt förhållande till Kenzo Amour Le Parfum närmast passionerat! Åh, detta är underbart! Beroendeframkallande! Bedårande! Sensuell! Sexig!
Den påminner mycket om Kenzo Amour, men det har skett en förtätning, en fördjupning. Alla noterna finns kvar, men liksom mer av dem, de är fylligare, mörkare och mer sensuella. Om Kenzo Amour är en vacker geisha som skymtar förbi på dagen i en gränd i Kyoto, så är Kenzo Amour Le Parfum den sena kvällens och nattens Kenzo Amour. Rökelsedoften är tung, söt och sensuell, men är det doften av rökelse eller doften av opiumrök jag känner? Opiumrök säga vara världens godaste doft och gissa om jag skulle vilja ta reda på om det ligger nåt i det? ;)
Det pudermjuka, vita, blommiga, fylliga är kvar, men med en tyngd och pondus som definitivt saknas i Kenzo Amour. I jämförelse blir den faktiskt nästan vattnig. Kenzo Amour Le Parfum luktar så gott, så tätt och så mycket att den nästan känns förbjuden. När jag sitter här och skriver om den och vet att jag ska gå ut med min lilla hund när jag är klar, så känns det nästan otillbörligt. Tanken på att jag skulle kunna möta en främmande man med den här parfymen på mig under dagtid, blir nästan opassande.
Kenzo Amour Le Parfum är egentligen en parfym för intima ögonblick, en parfym så fylld av njutningsfylld väldoft att man helst bara vill dela den med sin man. Nu råkar jag ju vara en riktigt slampa när det kommer till parfymer, så jag lär ha på mig Kenzo Amour Le Parfum vid många andra tillfällen också, men ni kanske kan förstå känslan. En känsla av privat och sinnlig intimitet. Tyvärr, tyvärr, tyvärr, råkar min man inte vara lika begeistrad över Kenzo Amour eller ens Le Parfum-varianten. Jag förstår ärligt talat inte varför, den innehåller verkligen allt män borde gilla när det gäller parfym, vanilj, mjukhet och nåt som går att äta, typ en delikat rispuddig med knäckigt överdrag och varm körsbässås. Är det någon annan som har erfarenhet av vad män egentligen tycker om Kenzo Amor/ Le Parfum? Kanske är det en parfym som framförallt går hem hos kvinnor?
Ja, i mitt tycka kan det iallafall inte bli så mycket bättre än Kenzo Amour Le Parfum i sin genre. Det är för mig den hittills ultimata komfort-parfymen. Den ger mitt sinne en en tyngd, en känsla av försiktigt glödande hud, lätta andetag och en fläkt av luft genom ett fönster som står på glänt. Liknande känslan man känner efteråt...
Nu råkar jag ju tack och lov ha bytt till mig hela 3 ml (!) av denna underbara skapelse, men lite på att jag kommer att jaga fast en stor flaska av den så snart de milliliterna lider mot sitt slut! Den här vill jag aldrig mer vara utan i min samling.
Varar läääänge, har mycket gott sillage och tar absolut plats i alla sammanhang. Utifrån vad jag hittat den för på nätet så måste jag dessutom säga att jag finnder den ytterst prisvärd. Så har du inte testat den ännu, se till att göra det, pronto!

1 kommentar:

Anonym sa...

Suverän rescension!! tack för den !