lördag 23 maj 2009

Ska du gifta dig snart?


Nu närmar vi oss den tiden på året då flest människor, iallafall i Sverige, gifter sig; sommaren. Traditionellt har pingst varit den stora bröllopshelgen, men numera är det "vanligt" med bröllop hela sommaren igenom. Oavsett tid på året så är det något speciellt med bröllop och bröllopsfester, särskilt för de som gift sig förstås, men det är också något lite extra romantiskt att få vara med som gäst på ett brölllop.
Själv gifte jag mig med min kära man i december och under 80-talets allra sista månad. Egentligen borde jag väl ha sitt in ett av våra bröllopsfotografier, men jag har inget i datorn och scannern är inte särskilt samarbetsvillig! Iallafall kan jag meddela att både jag och maken var unga, söta och väldigt (väldigt!) smala. Man kan ju tycka att jag borde minnas vilken parfym jag hade, men ärligt talat har jag ingen aning. Har funderat fram och tillbaka, men är inte alls säker. Det finns några olika alternativ: YSLs Opium (även om det känns som om min storhetstid med den parfymen redan var över då), något från Yves Rocher, kanske Ispahan? Eller möjligen kan jag ha lånat något av min mamma, eventuellt YSLs Champagne (som Yvresse hette då har jag för mig?). Att maken hade på sig någon parfym överhuvudtaget tvivlar jag på. Det här var alltså på den tiden då parfymer inte var särskilt viktiga för mig, men om jag skulle gifta om mig idag skulle jag välja parfym med omsorg och se till att maken gjorde det också (självklart skulle jag gifta om mig med samma man). Det har ju blivit lite populärt att förnya sina löften, så vi får väl se vad som händer framöver?
Nåväl, vad ska man ha för parfym när man gifter sig? Jag inbillar mig att det är en fråga som kommer ganska långt ner på agendan för de flesta som går i giftastanker, tyvärr. Dofter är ju en av de saker vi minns allra, allra bäst och en riktigt bra parfym skulle förmodligen göra bröllopet betydligt mer minnesvärt än vad det annars skulle ha varit. Vi blir ju alla (förhoppningsvis) gamla en dag och tänk om vi blir så senila att vi bara kan minnas vårt bröllop om vi känner lukten av parfymen vi bar då? Alltså, valet av parfym till bröllopet HAR betydelse.
Varför inte välja en parfym och sen bara ha på sig den parfymen under själva bröllopet och sedan spara den för varje bröllopsdag framöver, jag kan nästan garantera att den äkta hälften inte glömmer bort bröllopsdagen om han/hon känner doften av parfymen du hade då!
Men, vilken parfym ska man ha? Ja, det är ju förstås väldigt individuellt, men jag har några trevliga, spännande och intressanta tips iallafall.
För den klassiska bruden: Perles de Lalique av Lalique, en liksom blank, lite stram och vit doft. Aningen diskret, men sensuell och elegant. Väldigt vacker.
Chanel No 5, här snackar vi verkligen klassiker. Passar perfekt för ett bröllop, tycker du orginalet känns lite tungt eller gammaldags så rekommenderar jag Chanel No 5 Eau de Premiere för den lite yngre bruden, eller om du föredrar något lite, lite svagare.
För den romantiska bruden: Iris Poudre av Frederic Malle, pudrigt krämig vit fulländning, oerhört mjuk och romantisk.
Almost Innocent av Vive Maria, som namnet antyder. En oskyldig doft, men under ytan... sexig.
För den fräscha bruden: La Chasse Aux Papillon av L'Artisan, pigg, somrig och lite syrlig blomdoft, lekfull.
Esprit de Fleurs av Frapin, underbar, fräsch, blommig och lätt.
För den sensuella bruden: Nude Musk av Ava Luxe, krämig, hudnära, varm.
Songes av Annick Goutal, de vackraste blommorna omvirvlade av lätt, eggande rökelsedoft.
För den sexiga bruden: Carnal Flower av Frederic Malle, oemotståndlig med magnetisk dragningskraft.
Musc Koublai Khan av Serge Lutens, varför spara allt det roliga till bröllopsnatten? Med den här kan det hända grejer redan under vigseln! Eller tillsätt bara ett par droppar MKK för att sexa upp någon av de andra dofterna (dock ej Carnal Flower, den är tillräckligt sexig på egen hand!).
För bruden med rosor i buketten: Brulure de Rose av Parfumerie General, den mest romantiska, utsökta och söta lilla gourmandros som finns. Perfekt till rosa rosor!
Une Rose av Frederic Malle, det här är röda rosor när de är som bäst, och ändå inte för starkt. Perfekt!
Eller snäppet rosigare Sa Majeste la Rose av Serge Lutens, ett litet kraftpaket med rosen i centrum.
För den alternativa bruden: Patchouli 24 av Le Labo, men överdosera inte, två spray räcker till bröllopsdagens morgon! Passar om du vill gifta dig i svart. Annars kan Serge Lutens Serge Noir och passa den svartklädda bruden.
Är du lite av en hippieromantiker? Testa Parfumerie Generales Intrigant Patchouli, patchouli när den är som bäst... och sexigast!
Punk? Gifter sig punkare? Jodå. Vad som helst av Etat Libre d'Orange, kanske Secretions Magnifique?
För de mer fetishistiskt lagda finns det ju läderdofter: Histoire de Parfums Marquise de Sade 1740, stram, torr läder. Serge Lutens Daim Blond mera av mjuk mocka.
Gummi? Oud 27 av Le Labo (mycket gummi)eller Bvlgari Black (mindre gummi).
För könsneutrala äktenskap? Josef Statkus av Josef Statkus en varm, träig, orientalisk och lite androgyn skapelse. Bandit av Robert Piquet, stramt läder och grönska. Musc Ravegeur av Frederic Malle, magnetisk dragningskraft på en person med rätt hudkemi, funkar på både män och kvinnor. Bond No 9, Silver Factory.
Vad hade du för parfym när du gifte dig? Eller vad skulle du vilja ha för parfym när du gifter dig?

7 kommentarer:

Julia sa...

Jag önskar att mitt parfymintresse hade tagit fart när jag och min man gifte oss för fem år sedan. Jag var då inne på min sista flaska Stella EDP och efter den tog slut började jag beställa roliga prover via internet, läsa parfymbloggar etc. Hur som helst passade Stella EDP bra just den dagen. Det är fortfarande en av de rosdofter som jag tycker är mest komplex men samtidigt lätt att bära. Min man hade Givenchy Pi eller Montblanc Presence tror jag.

Bipbap sa...

Tenk at jeg ikke husker hvilken parfyme jeg hadde da jeg giftet meg .. Det er jo nesten skandale! Skulle jeg giftet meg igjen, måtte det blitt en Chanel tror jeg - Bois des Iles kanskje

rebella sa...

Till Julia: Iallafall minns du vad du hade för parfym och jag misstänker att man idag skulle ha större problem med att välja den perfekta parfymen än den perfekta klänningen... Så kanske lika bra man inte var så parfymbesatt då?

rebella sa...

Till Bipbap: Kanske det inte är så många som minns vilken parfym de hade? Chanel är ett bra val, de har ofta en slags romantisk kvalite i sina parfymer...

Alt godt sa...

Eg gifta meg i Beautiful frå Estee Lauder. Det var litt romantikk og litt nostalgi, den er min åttitalsparfyme, så sjølv om bryllupet sto på nittitalet så var eg på ein måte tilbake der det starta. ;-)

Og ja, dette var før parfymeinteressen "tok av"...

rebella sa...

Till Alt godt: Trevligt att du minns vilken du hade och vilken bra idé att ha på sig en parfym som påminner om när man träffades. :)

eddie sa...

Min fru och jag var i London ett par månader före vårt bröllop för att köpa tyg till hennes brudklänning. I London bestämde vi också oss för att införskaffa våra bröllopsdofter, hon "en passent" jag "Une rose", båda Frederic Malle. Jag var verkligen överraskad Une rose funkade så bra på mig.