onsdag 13 maj 2009

Vem gillar en okänd?

Jag älskar ju parfymer som väl de flesta redan förstått. Jag älskar att använda parfym, prova nya parfymer, titta på parfymflaskor, och dessutom älskar jag att både läsa och skriva om parfymer.

En välskriven recension på en annan blogg eller parfymsajt kan få mig att få omedelbart behov av att prova just den parfymen. När det väl blir av kanske jag inte alls gillar den så mycket som jag hade trott, men ibland är den precis så bra som jag hade hoppats.

Många parfymbloggare är inte bara oerhört intresserade av parfymer, utan dessutom duktiga skribenter med stora kunskaper på många områden, inte bara parfymer. Det är alltså oerhört kul att följa med andras bloggar och märkligt nog finns det parfymbloggar för alla smaker, även om förstås många skriver på engelska så slutar likheterna där. Parfymälskare som dessutom bloggar verkar alla ha hittat sin egen nisch, sitt alldeles egna sätt att skriva på. Det gör förstås variationen stor, samma parfym som gillas av två bloggare kan ändå beskrivas på helt olika sätt.

Men, de här parfymerna som ingen skriver om? Som knappt verkar kända ens av parfymistorna? Hur bra vi bloggare än är så blir det många recensioner av samma parfymer. När Serge Lutens, Frederic Malle och Hermes med flera släpper något nytt så skriver många bloggare, av förståeliga skäl, om dessa nyheter.

Men, det finns ju så många andra som gör fantastiska parfymer, nya eller parfymer som funnits med ett bra tag, men som trots det är relativt okända. Visst kan det ju bero på att parfymerna inte är tillräckligt bra, men lika gärna kan det bero på att de hamnat utanför strömmen. Dålig marknadsföring kan också vara en orsak. Många parfymproducenter verkar helt ha missat att parfym numera är ett stort intresse, ja närmast en passion hos allt fler människor världen över.

Har nu börjat leta runt på nätet med ljus och lykta efter okända, ovanliga och knappt omskrivna parfymer. Gissa om det är spännande? Jag håller ögon och öron öppna och lyckas ibland tack vare någon parfymälskande vän få höra talas om något tidigare helt okänt parfymhus eller parfymproducent. Det finns oerhört mycket där ute som iallafall jag aldrig hört talas om förut. Har precis fått hem en mycket spännande försändelse, men väntar på mer också. Ska bli oerhört roligt att skriva om!

Har du några nästan privata parfymhemligheter? Något märke som "bara du" upptäckt och knappt någon annan? Och som vanligt är jag intresserad av allt från det mest exklusiva till småföretagare som tillverkar sina egna oljor eller märkliga parfymer från fjärran länder. Fast det gäller ju förstås att du inte vill behålla dina godbitar för dig själv.

PS. Är det nån som vet varför det svenska nischparfymmärket Byredo inte svarar på mail?

5 kommentarer:

Julia sa...

Kanske Annette Neuffer intresserar dig? Jag har haft hennes sida bland mina bokmärken efter att jag läste om doften Avicenna. Har aldrig blivit av att jag beställt något men du kanske är mer företagsam är vad jag är?

http://www.naturparfum.net/perfumes.htm

Jag fick svar av Ben Gorham när jag skrev till Byredo i samband med lanseringen av deras dofter. Däremot fick jag aldrig de prover jag blev lovad. Detta var väl i december tror jag...

rebella sa...

Tack, jo det såg intressant ut. :) Vet inte hur företagsam jag är, det finns ju hur mycket parfymer som helst att beta av dessutom...

Hade tänkt skriva någon artikel om Byredo på Fragrantica, tycker det passar bra då jag är svensk, men först måste jag ju få ett svar. Men, det kanske kommer...

steff sa...

Jag vet inte om det är så okänt parfymhus? Det är ju så helt beroende på. Men det Saudiska parfymmärket Arabian Oud kan jag ju rekommendera nu inför sommaren.

http://www.arabianoud.co.uk/

rebella sa...

Såg intressant ut och vissa av flaskorna är ju alldeles underbara. Tack. :)

steff sa...

Ja, flaskerna och dess etui är helt underbar, har Mokhalat Ghoroob och Siraj vilka jag gillar att bära varma sommardagar och kvällar.