tisdag 26 maj 2009

Serge Lutens - Ambre Sultan


Jag har aldrig sett magdans live, bara på tv, men jag hoppas jag någon gång får möjlighet att se en äkta (eller flera) magdansös/er framträda. Överhuvudtaget beundrar jag människor som är duktiga på något jag inte alls har någon talang för. Generellt tycker jag dansare är beundransvärda, det är något nästan övermänskligt att ha sådan kontroll över sin kropp, en sådan känsla för takt och rörelse. Så är det ju inte heller ovanligt att riktigt skickliga dansare har tränat sedan de bara var 3-4 år gamla.

Somliga danser tilltalar mig mer än andra, tango är brutalsensuellt på något vis, flamenco är hetsigt och intensivt, de som är bra på att bugga tar andan ur mig med sin hopp och svängar, en klassisk balettdansös ser ut att vara skör som porslin, men är egentligen urstark, street dance är coolt och medryckande, polska är trolskt och sugande och magdans är vackert, eggande och ytterligt feminint.

Ambre Sultan av Serge Lutens skulle mycket väl kunna vara skapad med en vacker magdansös i åtanke. Som läsare av bloggen vet, så föll jag inte handlöst för Ambre Sultan, utan vi närmade oss varandra ganska långsamt. Nu när jag sitter här och skriver kan jag inte förstå hur jag kunde missa Ambre Sultans glödande, sensuell och förtrollande skönhet till en början.

Som bekant så brukar jag gilla starka, kraftfulla parfymer och Ambre Sultan ÄR stark och kraftfull, men ändå mer diskret, mild och tillbakahållen än till exempel Borneo 1834. Numera tycker jag att Ambre Sultan är så bra att den för mig känns som en gyllene essence av allt som är bra med orientaliska parfymer. Till skillnad från många av mina andra orientaliska favoriter så skulle Ambre Sultan gå att använda sommartid, det är rätt varmt just nu och den är riktigt trevlig även i varmare väder. Kan faktiskt knappt tänka mig någon mer sensuell parfym att ha på sig en varm, skön sommarkväll. Vilket ju förstås inte alls hindrar att Ambre Sultan är en utomordentligt vinterparfym också. Enligt mig, är den en året om doft, möjligen med undantag för den allra krispigaste tiden av våren.

Ambre Sultan bubblar över och glöder av något gyllene. När jag har på mig den, känns det som en parfym som är upplyst inifrån. Det är sötma, fyllighet, men också en intressant beska som ger den en unik och personlig känsla. Ambre Sultan gör mig behaglig till mods, det är som att ha ätit en underbar måltid på en mysig restaurang i en främmande stad i ett exotiskt land. Mätt, belåten och lite varm efter den kryddiga måltiden lutar du dig tillbaka och följer den vackra magdansösens uppträdande på scenen. Levande ljus, mjuka tyger, väldoftande oljor skapar en speciell atmosfär och snart vet du inte om det är du själv som luktar gott, magdansösen eller om det är hela restaurangen som genomsyrats av en väldigt speciell och varm väldoft.

Ambre Sultan har ett väl tilltaget, men inte, bedövande sillage. Hållbarheten är alldeles fantastiskt och din blir efterhand bara bättre och bättre. Det är som om det skapas en reaktion med hudkemin som förtätar och fördjupar doften på ett helt strålande sätt.

Ambre Sultan är en doft för vackra magdansöser, en doft som av orientaliska guldsmycken, fylliga oljor och aromatiska, beska och okända örter. Utan tvekan ytterligare ett av Serge Lutens mästerverk, skapad av den oerhört begåvade parfymören Christopher Sheldrake.

12 kommentarer:

Bipbap sa...

Mmmm .. Et mesterverk ja, og også en favoritt hos meg. Den er for meg dronningen eller kongen over de orientalske. Til tross for kraften, er den ikke en voldsom bombe heller. Tidligere tenkte jeg på denne som en typisk vinterduft, men en varm sommerkveld kan faktisk passe enda bedre. Apropo Christopher Sheldrake - Han er min yndling, og jeg blir så skuffet når han kommer med noe sånt som "Nuit de Cellophane". Jeg slaktet den først, og ser med litt mildere øyne på den nå. Men likevel .. :(

rebella sa...

Nej, den är väldigt behaglig. I basnoten tycker jag den rentav påminner lite om Kenzo Amour.

Nuit de Cellophane har jag inte provat ännu, har inte känt mig så sugen på den, men den kanske är en fin sommarparfym?

Bipbap sa...

Tja, kanskje vår/sommer, men den er ganske søt. Er av typen fruity Floral, og ikke helt det vi forventer av en Lutens tror jeg. Til manges glede, og andres ergelse tror jeg. Passer best for de som synes mye annet fra Lutens er for sært

rebella sa...

Fruity floral är inte någon favorit hos mig, men det finns ju alltid undantag.

Ibland känns det som om jag är den enda (bland människor jag umgås med) som tycker att Serge Lutens parfymer luktar gott!

pärlbesatt sa...

Om inte min kompis som är lika parfymnördig som du tycks vara (positivt) redan läser dig så måste hon ju börja göra det, så jag länkar strax...

Letade egentligen efter nån åsikt om Cristalle-versionen Eau verte, av ren nyfikenhet. Så hamnade jag här, vilket var himskans trevligt. :)

rebella sa...

pärlbesatt: Kul att du hittat hit. Berätta gärna om du hittar någon åsikt om
Cristalle Eau Vert, har inte testat den...

pärlbesatt sa...

Jag läste på Basenotes, det är väl min standard-åtgärd. Sen är jag urbota utfattig, så jag får begränsa t o m provsniffandet på NK, Cow och liknande, annars åker jag dit på att få välja mellan att betala hyran och ge efter för lasterna, och nä, det är för kallt i Sverige för att göra annat än det resonabla valet.. :/

Har länkat en vän hit och hon blev så glad så glad. Vet inte om hon skrivit om parfym på sin senaste blogg Fiberfrossa, men det är fullt möjligt (sån koll har jag inte på vänners skrivande).

pärlbesatt sa...

Det där var ett osammanhängande inlägg, sorry. Vad jag menade var att jag begränsar såväl sniffande som läsande, av rädsla för följderna. Sååå...

Annars har jag varit lite nyfiken på original-Cristallen, för att jag gillar många av en viss typ av sjuttio- och åttiotalsparfymer som Diva från Ungaro och Septième Sens från Sonia Rykiel som tyvärr försvann från Sverige för läääähänge sen.

Blev väl lite pavlovsk med en viss parfym-familj (tråkig kan man säga också.. ;))

Men du inspirerade mig faktiskt till att läsa vidare om Songes och Kenzo Amour le Parfum, på annat håll. :) Tror jag skulle gilla den första.

pärlbesatt sa...

Och på tal om gamla parfymer som inte finns är JAG nyfiken på Diorella, men de tittade på mig som jag var ett UFO när jag frågade i affären. :(

Nu ska jag sluta spamma..

rebella sa...

pärlbesatt: Jag antar att du vet att man kan beställa små prover av parfymer från tex. The Perfumed Court? Där brukar man hitta det mesta, även sånt som inte tillverkats på länge.

pärlbesatt sa...

Nä, faktiskt visste jag inte det, så fantastiskt! :) Tack för tipset. Har inte vågat googla på sånt, av nämnda skäl... ;)

rebella sa...

Har man väl börjat beställa prover är man fast, jag vet av erfarenhet. Men, det är väldigt kul och så kan man ju alltid byta/swappa sen när man fått ihop en liten samling.