torsdag 14 maj 2009

José Eisenberg - J'ose EdP


Det som kom med posten igår var fem små prover på samtliga parfymer av José Eisenberg, nämligen J'ose EdP, Back To Paris, I Am och Rouge & Noir för kvinnor samt J'ose EdT för män.
Innan jag börjar skriva om José EdP så måste jag berätta lite om Vilnius. Vilnius är Litauens huvudstad, en stad med 550.000 invånare och i år firar Vilnius-borna både stadens 1000 års jubileum, men Vilnius har också utsetts till Europas kulturhuvudstad 2009. Vilnius-borna kallas för Nordens italienare och tack vare en av mina favoritswappare från Vilnius har jag börjat förstå varför.
Vilnius är en förhållandevis liten stad, en stad i ett land som varit ockuperat av Sovjet i många år, en stad i ett land som knappt nån hört talas om. Men litauerna har mycket att vara stolta över också, inte minst när det gäller parfymer. Juozas Statkevicius kommer därifrån och Vilnius utbud av parfymer verkar vara betydligt bättre än Stockholms som är en betydligt större stad. Och vilken koll de har! Vore det inte för min litauiska swappingkompis skulle jag aldrig ha hört talas om José Eisenberg, vilket ju vore synd och skam.
När jag letar information på nätet om José Eisenberg så hittar jag ett företag som mest verkar inriktat på exklusiva hudvårdsprodukter, men också med några parfymer i sitt sortiment. Recensioner av dessa parfymer lyser dock med sin frånvaro. Vilket är mycket märkligt, då José EdP är riktigt bra, ytterligt raffinerad och sensuell på ett lite styggt sätt.
Jag har väldiga problem med att plocka ut enskilda noter i J'ose EdP, det är en välblandad parfym. Ändå ger den mig en känsla av ett dimmigt, rökigt mörker som då och då genomskärs av strålar av varmt ljus. Den är helt enkelt cool och liknar inget annat jag provat. Är du på jakt efter en unik, personlig och spännande signaturdoft, ta en titt på (eller snarare lukt) J'ose EdP. Den här parfymen sticker absolut ut från mängden. Och på ett mycket, mycket behagligt sätt.
Den är som sagt rökig, men det är mild, mjuk aningen söt rök, precis den typen av röknot jag gillar i parfym. I röken döljs en medicinsk not som jag varje gång jag provar José EdP är på väg att känna igen, men aldrig helt lyckas fånga. Låt inte pratet om den medicinska noten skrämma bort dig, för den är lika behaglig och undanglidande som resten av skapelsen. I röken hittar man också noter av kaffe, patchouli och hö. Ambra och mysk rundar av hela skapelsen till en varm och mörkt gyllene rundhet i basnoten. Den är helt enkelt vacker. Lavendel och lite citrus står för de ljusa inslagen och de hänger med långt in i parfymen på ett oerhört tilltalande sätt, som sagt lyser upp röken inifrån. Lavendel och kaffe är en ganska vanlig kombo (eller vanlig och vanlig, men tydligen är det två noter som kompletterar varandra väl i parfym), men i J'ose görs denna kombo på ett väldigt eget sätt. Kaffe och lavendel anas, men spelar aldrig någon huvudroll, för den spelas av den sött rökiga ambran. Ett måste för alla ambra-älskare!
Det finns, förstås, ingenting flickaktig över J'ose. Det här är sensuell, varm, säregen kvinnoparfym när det är som bäst. Riktigt vågad, utan att på något sätt bli slampig eller billig. För J'ose EdP är motsatsen, den doftar dyrt, vilket är lite ovanligt när det gäller en så rökigt sensuell parfym!
Måste provas!!! Jag vet att jag inte skriver så mycket om herrdofter här, men J'ose finns också i en herrvariant, då heter den J'ose EdT och har egentligen allt gemensamt med damvarianten, men med en mer maskulin bas, alla andra noterna hittar man igen i båda versionerna. Och, jo min man fick prova J'ose EdT igår och han gillade den skarpt! Jag med på honom. Så har du en mer manlig parfymsmak, så bör ju den också provas förstås!
J'ose EdP hade jag ju hunnit prova innan, men de andra dofterna är nya för mig. Och igårkväll gjorde jag återigen misstaget att ta på mig en parfym jag trodde skulle vara lugn och behaglig innan jag gick och la mig, nämligen en annan från José Eisenberg. Visst var den behaglig, men luktade alldeles för gott för att jag skulle kunna sova! Vilken!? Ja, det får ni veta härnäst.

1 kommentar:

Matilda sa...

Men hur får man tag på prover av den här? Jag försökte maila direkt till dem, men de tycks inte fatta att jag vill ha prover. Den låter ju underbar...