torsdag 7 maj 2009

Frapin - Esprit de Fleurs


Jag har testat alla parfymer från Frapin (från början tillverkare av konjak) utan att bli särskilt imponerad. De har än så länge "bara" fem parfymer; 1270, Caravelle Epicee, Passion Boisee, Terre de Sarment och Esprit de Fleurs.
Jag började med att testa 1270, som tydligen är deras mest populära parfym, men den funkade inte för mig. Trevlig och fin utan tvekan, men tyvärr just inte mer. Caravelle Epicee och passion Boisee mötte samma öde. Terre de Sarment däremot är ganska intressant, en väldigt mild, väldigt grön doft, men även om jag fascinerades av den lyckades inte min hudkemi få den att lyfta. Så när slutligen bara Esprit de Fleurs återstod hade jag inte speciellt höga förväntningar och jag hade ju testat de potentiellt intressanta parfymerna först, dvs. varma, träiga, kryddiga orientaler och en grön, florals kommer ofta längst ner på min lista. Missförstå mig inte, det finns blommiga parfymer som jag älskar, men chansen brukar vara något större att jag älskar en orientalisk parfym.
Nåja, Esprit de Fleurs förtjänade en chans. Kanske är den mysig att sova med tänkte jag och tog på mig en liten droppe på vardera arm innan sängdags. Och oj, sen hände det grejer. Ni vet Idol-Kishti med halleluja-moments, här kom nu ett sånt helt plötsligt och överrumplande när jag trodde att det var sovdags! Det var bara att glömma, för på min arm sprudlade en av de mest uppfriskande, uppiggande och glada dofter jag någonsin provat! Som ren, glad och god energi i parfymform! Jag tror jag låg med näsan klistrad mot armen, i en tämligen obekväm ställning, i minst två timmar innan jag slutligen somnade, förmodligen med ett leende på läpparna.
Esprit de Fleurs skulle kunna bli den här sommarens sommarparfym No 1 för mig. Gillar du L'Artisans La Chasse Aux Papillons? Då måste du testa Esprit de Fleurs, de har vissa likheter, men i mitt tycke vinner Esprit de Fleurs i alla kategorier. Den är ännu mer sprudlande, frisk och glad än La Chasse Aux Papillons, den är syrlig, den är fräsch och ändå varm. Och den varar länge och doftar mycket, något som få dofter från L'Artisan lyckas med på mig, och då speciellt La Chasse Aux Papillon som blir kort som en nordsvensk sommar på mig, nej förstås mycket kortare, men en bra liknelse typ.
Esprit de Fleurs knockade mig med inte bara sprudlande toppnoter, utan nästan studsande! Det här är verkligen citrus med stuns i, och när den första energichocken lugnat sig något anas vackra, vita blommor mellan citronerna, vacker jasmin som är mild och ljum, lite ros, men också basilika och röda vinbär som gör hjärtnoterna riktigt unika och fina. Aningen vetiver och den minsta nypa vanilj gör att basen på något sätt påminner om världens godaste, krämigaste citronlikör! Vilket väl passar en parfym från Frapin utomordentligt. Jag tycker de har en liten spritighet i alla sina parfymer, så är det nåt som gillas så tycker jag du ska ge alla parfymer från Frapin en chans, bara för att de inte lyfter med min hudkemi, kan de ju göra det med din!
Men, som sagt Esprit de Fleurs lyfter! Och det gör mig så oerhört glad, dels för att det är en sant humörhöjande parfym, men också för att jag älskar överraskningar. Det är alltid roligt att komma att älska en doft jag förväntar mig att ljummet tycka om. Esprit de Fleurs är citrus floral när den är som allra, allra bäst! Kan i skrivande stund inte komma på många dofter som utklassar den som sommarparfym! Ett måste!
Vilka parfymer har överraskat dig mest? Man kan ju bli både glatt och besviket överraskad, har du även några besvikna överraskningar?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ååh, vad sugen jag blir på att prova Frapindoften nu, känns som jag älskar den redan efter din härliga beskrivning - men var köper man Frapin, och till vilket pris?

Fyndade en Serge Lutens Fleurs De Citronnier på nätet - har aldrig ägt eller ens provat en äkta Serge Lutens förut.Vid första sprayningen - en enorm besvikelse..lite surt och starkt/fränt..men efter en kvart - en magisk transformation på min hud! Doftar helt underbart gott, doftar bara godare och godare ju längre tiden går, och jag förflyttas till en blomsteräng med vackra fjärilar och snälla, lite sömniga humlor (!). Noter som fladdrar förbi är bl a citrusblommor, néroli, honung, tuberose och iris. Från början är parfymen lite mer fräscht citrus/blombetonad, men sedan framträder alltmer en söt och mild tuberose/honungston. Mycket behaglig.

rebella sa...

Den är verkligen fin, absolut värd att prova för alla som letar efter en frisk, upplyftande och solig sommardoft! Du kan hitta stora flaskor hos Luckyscent eller Aus Liebe zum Duft, säkert på ebay med... Annars kan man ju börja med ett litet prov och se vad man tycker.

Fleurs De Citronnier har jag ännu inte testat, men den låter välidgt fin den med.

Bipbap sa...

Så spennende! Jeg har også testet litt fra Frapin, uten å bli imponert - 1270 bl.a .. Esprit de Fleurs har jeg ikke prøvd, men skal notere meg bak øret :)

rebella sa...

Rekommenderar absolut Esprit de Fleurs. Funderar på hur jag ska få tag på mer av den, nu när det snart är sommar... Tror inte att jag kan leva utan den i sommar!