tisdag 2 december 2008

Etat Libre d´Orange - Vraie Blonde


Jag hade inte testat några av Etat Libre d`Orange parfymer förrän jag fick två prover i ett byte. Jag hade inte missat dem totalt, vilket ju är lite svårt, då deras image är rätt udda. Inom parfymindustrin körs det mycket med anspelningar på sex, ELO går ett steg, eller flera, längre. Namn som Putain des Palaces (hotellhoror), Secretions Magnifiques (med noter av bla. blod och sperma) och Tom of Finland (bögikon) är ju minst sagt tydliga med vad de vill ha sagt. Vet inte om det ska betraktas som roligt, vågat, barnsligt eller helt enkelt osmakligt?
Ett av proverna, Rien, blev mer eller mindre direkt outhärdlig på mig. Och då menar jag riktigt outhärdlig, värre än det mesta jag provat. Magen åkte upp och ner och jag tror inte jag hade på den längre än 20-3o sekunder innan jag skrubbade bort den. Hur den egentligen luktade vet jag inte, jag vet bara att den var akut illamåendeframkallande på mig.
Av den anledningen blev provet på Vraie Blonde liggande ett tag, jag kände mig en aning skeptisk, men förståss vann nyfikenheten efter ett tag. Vraie Blonde sägs vara allt som en brunett drömt om, så det borde ju onekligen passa mig, även om jag aldrig har haft någon större dragning till att bli blondin. Vraie Blonde är en ljus doft, om den är blond är den mer Grace Kelly-blond än Marilyn Monroe-blond, mer klassisk än sexig. Vraie Blonde får mig att tänka på dyr champagne, cremefärgade pärlhalsband, högklackade skor av satin och vackra människor.
Kanske något jag skulle ha på mig om jag skulle delta i Nobel-festligheterna, vilket jag ju inte ska.Vraie Blonde känns mild, bubblig och glad utan att vara högljudd, krävande eller för mycket. Trots att den känns rätt diskret, känns den som en festdoft. Skulle säkert funka utomordentligt på nyårsfesten, eller på någon temafest. På mig känns den lättburen, men misstänker att den kan få helt olika utfall på olika personer. Det finns en not av ingefära, som på mig blir trevligt och spritsig, men kan tänka mig att den på andra skulle kunna förvandlas till något som mer påminner om ginger ale än champagne, inte för att det är nåt fel på ginger ale, men men...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken trevlig blogg du har. Är själv sedan länge en riktig parfymälskare men har först under det senaste året börjat upptäcka de lite exklusivare dofterna. Beställde decants för första gången i höst - från The Posh Peasant. En mycket positiv erfarenhet. En del av sortimentet hos L Ártisan och Diptyque har jag nu sniffat mig igenom. Funderar nu på att göra en ny beställning. Har du någon "favoritleverantör" av doftprover?

rebella sa...

Tack, vad kul att du tycker det. :) Jag har beställt ganska mycket prover från Luckyscent, tycker de är snabba, pålitliga och billig frakt. Har också beställt från The Perfumed Court, det man inte hittar nån annanstans hittar man där. Har bara hört positiva saker om The Posh Peasant men ännu inte beställt nåt därifrån, men det är nog bara en tidsfråga...

Annars kan jag rekommendera att man byter prover med andra parfymälskare.