måndag 1 december 2008

Gratis är gott.


Trots att många tror att parfymer är en dyr hobby (vilket det förstås kan vara) så anser jag att det är en mycket prisvärd hobby. Småprover kostar oftast bara runt 15-20 kronor och man kan som jag tidigare nämnt byta med andra parfym-besatta. Många bloggare och parfymsajter lottar också ut parfymer, både prover och stora flaskor och jag hade turen att vinna ett komplett provset med Jovoy Paris parfymer på Fragrantica tidigare i höst. Sen kan man ju alltid tigga lite. I värsta fall får man inget svar alls, eller så blir det ett beklagande, men i bästa fall får man en handfull prover och ett trevligt brev.
För ett tag sedan fick jag ett knippe prover från Memo, deras dofter bygger på minnen från resor och jag tycker det är ett trevligt område att muta in inom parfymerikonsten. Jag fick fem prover och ett hade tyvärr gått sönder, men med ledning av hur kuvertet luktade så utgår jag från att det var deras apelsinblomsdoft. Kuvertet luktade iallafall riktigt gott (och jag har sparat det!). Jag har knappt hör nåt om Memos dofter och tänkte att det kan ju bero på att de inte är så himla bra kanske, men det är ju inget att deppa över när man fått dem gratis.
Men, jag blev glatt överraskad. Sundance som ska vara inspirerad av Sundance Filmfestival i Utah var riktigt bra och välgjord. Jag kan inte sätta fingret på vad i Sundance jag gillar, men jag tror det är allt. Och mycket är det, noterna blandas och poppar fram lite då och då, fruktigt, blommigt, kryddigt, friskt och något tuggummiliknande. Vad det än är i Sundance som jag gillar, så gillar jag det mycket. Jag sniffar konstant på handleden när jag har på mig den. Den känns fräsch, modern, välgjord och spännande. Vad i all världen på Sundance Filmfestival som kan ha inspirerat till denna härliga doft vet jag inte, men jag får iallafall ingen känsla av dammig biograf-foajé och människor i massor som köar och trängs. Sundance Filmfestival kan mycket väl vara världen mest goluktande festival, det vore värt att åka dit bara för det tycker jag. Sundance innehåller bla. päron, citrus, chili, tuberos (jaja, en jättetrevlig tuberos) iris, tiare, tonkaböna, sandelträ och mysk. En doft jag kan rekommendera till nästan var och en, den innehåller kort sagt nåt för alla smaker utan att bli för mycket.
Lalibela är en stad i Etiopien, och parfymen med samma namn luktar lika gott som Sundance. Men, medan Sundance känns som en vibrerande rödorange doft, känns Lalibela mer krämigt vit, men lika vibrerande. Lalibela och Sundance känns besläktade på många sätt, samma typ av känsla i doften. Lika svårt att sätta fingret på vad som doftar så gott, bara en vetskap om att det gör det. Den är tropisk utan att bli tung, blommig, delikat och krispig. Den lilla tuggumminoten finns också där, men den stör inte bara tillför. Lalibela är aningen kryddigare än Sundance, men kryddigheten blir aldrig monoton eller för dominerande. Kort sagt, även Lalibela är en underbar komposition. Den har noter av bla. kokos (ingen tung sololjedoftande kokos dock, bara krämig) orkide, ros, vanilj, patchouli, rökelse, trä och tobak.
Jag rekommenderar dem båda två. Absolut trevliga att bekanta sig med, de andra två som överlevde frakten; Inlé och Jannat var trevliga och välgjorda, men utmärkte sig inte på något särskilt vis på mig. Tyvärr har jag inte provat Memos Siwa, som jag är väldigt nyfiken på då den ska dofta: kanel, whisky, popcorn, narciss och vanilj. Det låter som en riktigt spännande parfym, är det nån som provat den?

Inga kommentarer: