fredag 28 november 2008

Stockholm i mitt hjärta... *ööööh*


Hell yeah, imorgon åker vi (jag, mannen och yngsta dottern) till Stockholm. Jag gillar Stockholm, men är nog rätt glad att jag inte bor där. Har aldrig bott i någon större stad och tycker om att ha nära till skog och mark och framförallt att hitta platser där det inte kryllar av folk. Å andra sidan mår jag bra av att få en regelbunden dos "storstad" och då är det näst intill perfekt att bo tio mil ifrån.
Vad ska vi då göra i Stockholm? Jo, lite shopping blir det förstås, men mer kanske på impuls än något särskilt planerat, mest blir det väl till att kolla om vi hittar några trevliga julklappar. För en gångs skull känner jag mig lite sugen att traska Drottninggatan fram och tillbaka, något jag vanligen undviker. Jag är mer typen som strosar runt på söder och tittar in i varenda second hand-butik och köper märkliga kreationer som jag sen knappt använder. Typ krusidulltrosor och paljettliv på Beyond Retro, rosa/svart/vit op-mönstrad 60-tals top, märkliga korsetter, fjäderboor och annat kitchigt, min boudoir ser ut lite som om jag försöker skapa Nyköpings burlesque-scen alldeles på egen hand. Jajo, jag har aldrig påstått att jag är särskilt praktiskt lagd.
Bortsett från alldeles underbara, men opraktiska kläder köper jag på mig småtjafs. Läppglans, solbrillor, små söta askar, fickspeglar (som jag alltid slarvar bort), badbomber, massageoljor, ljuslyktor, vackra vykort och doftljus. Alltså mestadels små behändiga saker som man kan shoppa mycket av utan att det blir tungt och otympligt att bära. Maken däremot impulsköper högtalare, förstärkare och gitarrer. Han har tydligen inte något emot otympliga saker, inte jag heller så länge han bär dem.
I vilket fall ska vi inte köpa second hand-kläder till nån i julklapp och inte högtalare heller, så Drottninggatan kanske blir rätt trivsam att strosa på. Sen blir det väl några avstickare upp till NK och lite Kungsgatan och runt Norrmalmstorg och... äh, vi hinner nog inte mer. På eftermiddagen ska vi och hälsa på en kompis som har turen (eller skickligheten, kanske?) att bo på Söder. Så jag får iallafall lite söderatmosfär.

Inga kommentarer: