lördag 8 november 2008

Det underbara parfymhuset.


Jag vet inte hur ni föreställer er parfymernas värld, eller om du ens har någon sådan föreställning? Men, jag är en sån person som lätt får bilder i huvudet när jag tänker, fantiserar, lyssnar på musik, läser och luktar på parfymer bland mycket annat.

När jag först kom i kontakt med nischparfymer fick jag genast en bild i huvudet av ett underbart, stort hus med tinnar och torn, hemliga trappor, källarhålor, balsalar och bibliotek.

För mig gestaltar sig parfymernas värld som det huset. Det skulle kunna vara huset på bilden, eller iallafall nåt åt det hållet. Ganska gammalt, men välskött, pampigt och samtidigt med ett ljust intryck.

Till en början stod jag bara i foajen och hade inte ens vett att titta in i entrehallen. I foajen har man fortfarande inte förstått att man är inbjuden, man är avvaktande och kanske inte ens speciellt nyfiken. Det här är den tid i livet när jag fick min första flaska parfym av min faster, L'Air du Temps, om ni minns?

Lite senare vågar jag mig in i entrehallen, den är stor med blankt marmorgolv och högt i tak. Väldigt iögonfallande placerad står en stor disk med Yves Saint Laurents Opium. Jag är fortfarande ganska feg och i flera år framåt går jag bara till just den disken, precis vid entren varje gång jag vågar mig in huset. Även sedan jag har övergett Opium så håller jag mig kvar i entrehallen, tittar lite förstrött men utan verkligt intresse och köper kanske någon lättillgänglig flaska parfym då och då.

Hade det inte varit för den där artikeln om Comme des Garcons parfymer hade jag förmodligen fortfarande virrat runt i entrehallen. Den är ju otroligt stor, ljus och lätt att hitta till. Men, artikeln öppnade mina ögon och jag insåg att där rakt fram fanns en stor pampig trappa upp till de övre våningarna. En välvd öppning markerar ingången till stora balsalen och sen finns där ett bibliotek i klassisk engelsk stil och en matsal och i köksregionerna hittar man trappan ned till källaren.

Jag letar mig runt och hittar klassiker, nischmästerverk och märkliga parfymoljor. Alla dessa underbara dofter ryms och göms i det stora huset om man bara vågar titta sig omkring och vara lite nyfiken. I källaren kokas märkliga oljor ihop, inspirerade av alkemi och gotisk mystik. Ett stort rum i huset är inrett i underbar, luxiös orientalisk stil och doftar av exotiska kryddor, varma träslag, rökelse och vackra blommor. I tornrummet skapas lätta, luftiga och moderna dofter, husets egen vetenskapsman forskar fram nya kemiska sammansättningar och ämnen för att skapa otaliga nya varianter på dofter, en del helt underbara och en del på gränsen till oanvändbara. Somliga rum är låsta och dit får man bara komma in på inbjudan eller i sällskap med någon initierad. I åter andra rum står en enda parfym på piedestahl, svartsjukt vaktad och oåtkomlig för de flesta. Men, vem är det som viskar i mitt öra och erbjuder små flaskor med de dyrbara dropparna?

Jag tror att har man väl en gång förirrat sig bort från entrehallen så kan man glatt irra omkring resten av livet, hela tiden finns nya dofter att upptäcka. Jag skulle tro att de flesta som läser parfymbloggar också irrar runt i parfymernas underbara värld och har gjort det länge. Vad var det som fick dig att ta steget in? Kanske ser du parfymernas värld på ett helt annat sätt, men ett har vi gemensamt iallafall, vi tycker att den är underbar, förtrollande och berikande.

Inga kommentarer: