torsdag 13 november 2008

Ava Luxe - Nude Musk


Jag fick ju de efterlängtade Ava Luxe-proverna igår. Jag började med att prova Love´s True Bluish Light och det var en mjuk, skön och mycket trivsam gourmand vanilj-doft. Jag sniffade belåtet på min handled och tyckte att den absolut skulle funka jättebra att ha på sig såna här gråa dagar på senhösten. Jag gillar särskilt gourmander när jag ligger och läser och tar det lugnt, det är så mysigt att ligga i sängen och känna doften av godsaker. Den varade länge också och jag tycker definitivt att man får mycket doft för pengarna.
Framåt kvällningen blev det så dags att prova en till av Ava Luxes parfymer, maken fick välja och han tyckte jag skulle testa Nude Musk. En liten musk som verkar en aning timid med sina noter av bergamott, sandelträ, vanilj och lätt musk. Iallafall är det vad jag trodde innan jag hade provat den!
Jag kunde inte ha haft mer fel! Det här är -för mig- som om någon har fyllt rå sensualism och osande erotik på flaska. De allra första sekunderna efter applicering var den diskret, ren och klar som vatten i en fjällbäck, men sen... men, sen... i kontakt med min hud hände något magiskt. Jaaa, jag blev "Nude Musk-frälst". Den här doftupplevelsen är väl i klass med min första upplevelse av Dans Tes Bras och Musk Ravegeur (på maken), eller den första parfymen av Serge Lutens som jag provade.
Nude Musk fick mig att knäa, spärra upp ögonen och sedan sjunka ned på sängen med ett leende av enormt välbehag på läpparna. Hur någon (Serena Ava Franco) kan åstadkomma något sådant med så enkla medel övergår mitt förstånd, hon måste vara genialisk. Och för det priset som Nude Musk säljs för är det ofattbart! http://www.ava-luxe.com/2008/index.html
Nude Musk är en aning söt, pudrig och vaniljig, men framför allt är den just naken. Det finns inget påklätt, konstgjort eller tillkrånglat med Nude Musk, det är som en erotisk kärlek som är sig själv nog utan sexiga underkläder, rött läppstift och sexuell förfining. Något som upplevs som sexigt kräver ofta en viss grad av objektifiering, Nude Musk är den ångande, nära, varma och okonstlade sexualiteten.
Det är en diskret doft som inte gör mycket väsen av sig luktmässigt egentligen, Ava Luxe rekommenderar att man kan blanda den med andra parfymer och jag tror definitivt att det kan fördjupa och sensualisera det mesta man kan önska i parfymväg. Jag vet också att Nude Musk klarar sig alldeles utomordentligt bra på egen hand. Jag vet också att det här är en doft jag inte på några villkors vis skulle låta min elvaåring få ens den minsta droppe av, den är så barnförbjuden som nåt kan bli. Däremot skulle jag lätt vilja ge den som gåva till en mängd vackra, intressanta och fina kvinnor som jag känner.
Ava Luxes Nude Musk hamnade som genom ett trollslag i princip överst på min "vill ha i stor flaska-lista". 30 ml kostar endast 26 dollar och det är så underprissatt att det är nästan löjligt. Eller så är det löjligt att vissa tar mycket, mycket mer för mycket, mycket sämre dofter?
Det enda förbehållet som jag ser det är väl att den möjligen kan uppfattas som söt av personer som har problem med söta dofter. Jag har inte det problemet, utan gillar gourmander i allmänhet och tolererar ofta söta dofter bra, det blir helt enkelt inte så sött på mig, om vi inte pratar om übersöta dofter som Aqualinas Pink Sugar eller Britney Spears Midnight Fantasy, men det gör vi väl inte?
Ava Luxe säljer även andra muskdofter, de marknadsförs som tyngre och mer animaliska än Nude Musk och jag hoppas att jag även får testa dem inom en inte alltför avlägsen framtid. Men, innan dess vill jag ha köpt åtminstone en fullstor flaska Nude Musk och jag ska njuta av mitt lilla prov till sista droppen. Den är så bra att jag känner att jag kan ha funnit en doft väl i klass med Musc Ravegeur på maken, och det hade jag väl inte direkt förväntat mig att göra när jag öppnade Nude Musk för första gången.
Ni som läser min blogg och ännu inte provat Ava Luxes dofter, gör det! Genast! Ni som HAR provat, vilka är era favoriter? Och finns det nån som tycker Nude Musk är så bra som jag tycker?

2 kommentarer:

Anonym sa...

*Hand upp*

Nude Musk är verkligen balsam för min själ, tröst på flaska samt min absoluta skinscent. Jag hävdar bestämt att om jag fötts med parfymerad hud hade den doftat Nude Musk. På mig blir den inte lika uppenbart erotisk, men den gör mig säker och trygg o det är ju bra grundpelare för erotik, så vem vet vad framtiden kan bjuda på den fronten?

Har även provat Pearl Musk, och även om de är snarlika så är den inte ens i närheten av Nude Musk på mig, ser dock fram emot att prova några andra av hennes muskar.

rebella sa...

Tack för kommentaren! Kul att höra att det finns fler som uppskattar Nude Musk. :) Tycker den är alldeles fantastisk för det priset.

Sitter just nu och har på mig TokyoMilks Honey and the Moon och DET blev en besvikelse, luktar bara översöt sockervadd på mig. :(