söndag 9 november 2008

Musc Ravegeur.


Jag beställde ett litet sprayprov på Musc Ravegeur ur Frederic Malles Editions de Parfums och sprayade glatt på mig en liten dusch. Luktade och väntade och luktade, men inget fantastiskt hände. Den luktade rent och gott, rent och angelika/kvanne och rent och klart. Hmm, en viss besvikelse infann sig, men jag hade andra favoriter av Frederic Malle så varför hänga läpp över att en inte var så märkvärdig?
Jag vet att det finns människor som föredrar sina muskdofter rena, vita och mjuka, men jag föredrar musk som är varm, lite smutsig och animalisk. Och något sådant går inte att finna hos Musc Ravegeur... när jag använder den.
Men, trots allt är det en parfym som rekommenderas för både män och kvinnor så ja, det var väl bäst att spraya lite på maken för att se vad som skulle hända. Och... och... och jössesamaliafanochhansmoster vad det hände! Jo, min mans första möte med Musc Ravegeur är ett av mina absoluta favoritdoftminnen sen jag började med parfymer. Det mesta hamnar i skuggan av maken i kombination med Musc Ravegeur. Jag sitter här framför datorn och har på mig en trevlig doft av Ormonde Jayne och maken ligger i sängen i rummet intill och läser och har på sig Musc Ravegeur och då och då kommer det en liten doftpust med Musc Ravegeur till mig och jag andas in och ler belåtet, min trevliga Ormonde Jayne parfym (Tolu) är som bortglömd i jämförelse.
Musc Ravegeur och maken är som ett ljus i mörkret, den luktar underbart, magiskt och förtrollande på honom. Så till den milda grad att jag nästan skulle vilja likna det vid något andligt, det är som om han hade en aura omkring sig, en tilldragande fält. Som en blandning mellan Jesus med armarna utbredda och ett rovdjur som sakta lockar sitt byte närmare och närmare, som om det vore hypnotiserat.
Nåja, för att skippa överdrifterna, så luktar han iallafall så gott och tilldragande att det kanske vore riskabelt att skicka honom på personalfest med Musc Ravegeur (hans arbetskompisar består till minst 90% av kvinnor), jo jag litar på maken, men jag litar INTE ETT DUGG på vad Musc Ravegeur skulle kunna ställa till med bland hans kvinnliga arbetskompisar.
När han har haft Musc Ravegeur på sig och vi träffat släkt och vänner har folk vid välkomstkramandet hängt sig kvar vid hans hals och belåtet inhalerat all väldoft och undrat vad i all världen det är som luktar så gott. Har inte vid något tillfälle spelat någon roll vilken parfym jag haft på mig, allt hittills hamnar i skuggan av maken och Musc Ravegeur. Fatta att jag inte kan låta honom ha på sig den jämt, ibland vill ju jag glänsa med mina parfymer!
Musc Ravegeur och maken är en ömsesidig attraktion. Min mans hudkemi tar fram varma, djuriska och lite smutsiga aspekter hos Musc Ravegeur som är icke existerande på mig. Kvannen som luktar bra på mig luktar som en växt hämtad från en annan planet på maken. Samtidigt finns där renhet, klarhet och ljus. Musc Ravegeur blir ett komplext, bländande mästerverk på maken. Jag sitter här och ler bara jag tänker på det och samtididgt känner jag den berusande doften.
Jag har ju förstås inte en aning om det här händer på många, män som kvinnor, som provar Musc Ravegeur? I vilket fall, för er som bär doften som maken gör eller nåt ditåt, ni har min djupaste erkända avundsjuka. För trots att jag har en uppsjö av parfymer som luktar helt underbart på mig, så har jag ännu inte stött på någon som passar mig så perfekt som maken och Musc Ravegeur, det är som om den vore gjord just för honom.
Idag är det Fars Dag och jag vet att det inte är mammorna som ska få presenter då, men för mig är det en gåva att få vara i närheten av den Musc Ravegeur-doftande maken och veta att han är min...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är säker på att provet inte var felmärkt? Låter snarare som Angeliques sous la Pluie vid din första beskrivning (rent, klart och doft av kvanne). MR är en kanelfylld sexbomb i min näsa men jag kan inte tänka mig att den skulle funka på min man. Har du testat oljeversionen av MR? Den är nästan bättre än EDP

rebella sa...

Vi är inne på tredje provet, varav två kommer direkt från Frederic Malle så jo, jag är rätt säker. Ingen kanel i sikte på mig överhuvudtaget... däremot på maken. Hudekemi måste vara ett mysterium.

Har inte testat oljeversionen, visste inte ens att det fanns.