tisdag 18 november 2008

Tidlös elegans, Rochas Tocade.

Vem bestämmer vad som luktar gott? Varför måste egentligen en parfym vara könsbunden? Det finns herrparfymer som luktar gott... på mig. Likaså finns det parfymer skapade för kvinnor som luktar gott på män. Varför skulle det inte kunna vara så? Inte nog med att vi förväntas välja parfym utifrån kön, vi förväntas också välja parfym utifrån ålder, och om vi är sportiga eller romantiska, hippie-chica eller urbant trendiga.

Av vissa dofter räcker det med ett sniff för att de ska avfärdas som tant-parfymer. Andra skriker tonåring utan att man ens behöver öppna flaskan. Idag marknadsförs många parfymer för att passa en ung målgrupp, det är unga människor som shoppar och följer trender. Förmodligen har många äldre kvinnor sedan länge en trogen parfymfavorit, så varför slösa reklamutrymme på en grupp som ändå inte köper nåt nytt verkar branchen resonera.

Och jag får erkänna mig delvis skyldig, visst finns det parfymer som jag tycker passar kvinnor som är minst 20 år äldre än vad jag är och parfymer som ger mig knottror av obehag medan de passar ypperligt på 19-åriga dottern. Det förhindrar inte att jag ändå stör mig på parfymreklam som riktar sig till den "unga, sexiga och framgångsrika kvinnan", nåja vad som är ungt är ju relativt. Jag är ju ändå rätt ung i jämförelse med dem som är äldre, ellerhur?

Men, allra bäst tycker jag om parfymer som funkar för en bred åldersgrupp. Inte parfymer som funkar för alla, det vore ju fruktansvärt tråkigt och fantasilöst, men att själva parfymens tanke är att den ska kunna bäras av en kvinna på 20 likaväl som en kvinna på 65.

En sådan parfym är Rochas Tocade, den representerar för mig begreppet tidlös elegans bättre än det mesta jag kan tänka på. Jag vet inte vilken åldersgrupp Tocade riktade in sig på när den kom 1994, flaskans utseende får mig att tro att den bör ha haft en yngre publik (förstås!), men hur det än är med den saken så tycker jag att Tocade passar kvinnor i alla åldrar, utom möjligen de allra yngsta (dvs. tonåringar). Sen är det ju en fråga om personlig smak om man tycker om ganska tunga, söta, blommig och nästan gourmandliknande dofter, det har ju inte med ålder att göra.

Tocade är sensuell och rik, mjuk och bedårande. Jag känner mig vacker, kvinnlig och sensuell när jag har på mig Tocade. Jag blir glad av den och jag blir glad därför att den lockar fram så mycket vackert hos mig. Och hos min mamma, och ja vem som helst som kan stå ut med den typen av doft. Oavsett om du är 20, 40 eller 70. Alla klarar inte Tocade, på vissa blir den för kväljande och tung. Så tråkigt, vilken vacker parfym de går miste om. Samtidigt är det ju en himla tur att inte så många upptcäkt vilken pärla Tocade faktiskt är, det vore ju riktigt tråkigt om var och varannan sprang runt och luktade Tocade.

Tocade är skapad av Maurice Roucel och när jag har på mig hans Dans Tes Bras så känner jag släktskapet. Skillnaden är att Tocade är en doft jag kan bära varje dag (om jag skulle vilja) och vid olika tillfällen, medan Dans Tes Bras snarare är parfymkonst. Iallafall på mig.

Så ett litet tidigt julklappstips, köp en flaska Tocade till någon kvinna du tycker om. Kanske mamma, eller bästa väninnan eller sambon? Ålder spelar roll i många fall, men Tocade bryr sig inte.

Inga kommentarer: