måndag 3 november 2008

Happy, happy, joy, joy.


Så här års är det grått, regnigt, kallt, mörkt, blött, snöigt och den härliga hösten med dess underbara färger och höga, klara luft har liksom svepts in i en tjock, blöt och gråmurrig gammal filt. Jag tycker mycket om hösten, men när jag säger det så menar jag hösten som den är i september och kanske i oktober om man har tur och det är en fin höst. Vem som gillar hösten, gillar november mest? Iallafall ingen jag känner, det måste vara en månad som gjord för de mest deprimerade små emoflickorna som går i ett par skor.

Vi andra kan behöva muntras upp lite under november. Tända massor av ljus, ha travar med böcker vid sängen, krypa ned i ett varmt och väldoftande bad, passa på att ta långa promenader hand i hand med älsklingen medan det fortfarande är dagsljus och sen kanske en kopp choklad eller ett glas gott vin. Och förstås, parfymer! De där parfymerna som muntrar upp en och gör en glad, varm och mysig.

Jag har några favoriter som kan göra den gråaste dag lättare och ljusare: Le Feu D'Issey Light, den här parfymen är som om någon fyllt solsken på flaska, fråga mig inte hur man lyckas med det, men gott luktar den. Den är mild, mjuk och väldigt annorlunda. Det finns också en Le Feu D'Issey som jag ännu inte har provat, somliga tycker att den är bättre än light-versionen och i så fall måste den vara mycket, mycket bra.

En annan humörhöjare är Frederic Malles Lipstick Rose, den är helt enkelt underbar. Det här är gammaldags kladdigt och karmosinrött läppstift, barbiesmink, en clown och förväntan inför en teaterföreställning. En knallröd mun med fylliga läppar. Det är humörhöjande, på gränsen till vulgärt, men på rätt sida om gränsen. Rosor, violer och något lite oljigt, krämigt. Med den här parfymen på är det svårt att låta bli sminklådans rödaste läppstift!

Och Vivienne Westwoods Anglomania, en riktig älskling. Även här är det massor av rosor, en aning konstgjorda, men vad gör det? Jag blir iallafall glad. Massor av vanilj och lite läder gör det här till en hyfsat orginell doft som nästan kräver lite kallare och gråare väder för att inte bli totalt jätteförmycket. Spraya på dig Anglomania, vira in dig i en röd halsduk och gå på promenad. Avsluta med en kopp te och scones när du kommer hem, eventuellt kan du komplettera teét med en liten skvätt whisky.

Och den ack så ljuva, Iris Poudre av Frederic Malle. Det här är en lite stillsammare humörhöjare, mer av ligg kvar i sängen hela dagen och läs böcker, gosa med din älskade, barnen och husdjuren (om du har några). Beställ hem pizza. Mys. Njut. Tänd massor av ljus.

Har du några bra förslag på parfymer som gör gråa dagar lite mindre gråa?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej och välkommen tillbaka:) När det gäller höstdofter har jag två helt olika strategier. Antingen behöver jag det mest uppfriskande, soliga, spritsiga och glada dofterna som tänkas kan eller så går jag helt åt motsatt håll och använder de mest omfamnande, varma, kryddiga orientalerna. Ur den första kategorin står Jo Malones Orange Blossom som en värdig vinnare. Ur mysighetskategorin är Hermès Ambre Narguile, SL Chergui och L'Artisan Bois Farine mina nuvarande favoriter

rebella sa...

Tack. Jo, jag är också förtjust i varma orientaler. Har ett prov på Bois Farine på ingående och hoppas på att den ska vara riktigt mysig.