söndag 16 november 2008

Gourmandparfymer.


Gourmandparfymer kallas parfymer som luktar som sånt man kan äta, i huvudsak goda saker man kan äta som; choklad, praliner, turkisk konfekt, mandelmassa, citrusfromage, gräddkola, vaniljkakor och annat läckert.

Jag är ganska svag för gourmandparfymer, särskilt så här på senhösten. Har upptäckt att det är mycket bättre att ligga i sängen (jag erkänner, jag ligger mycket i sängen, men det beror delvis på att äldsta sonen tillfälligt bor i vårt vardagsrum!) och läsa och ha på sig en delikat gourmandparfym än att ligga i sängen och läsa och äta praliner. För mig funkar gourmanddofter ungefär som en bantningskur, jag tar på mig något mumsigt chokladdoftande och slipper springa till ICA och köpa Marabou. Nu är jag väl inte, och har aldrig varit, någon fullblods-chokladoman, men bara tanken på att jag får ett litet trevligt parfymprov för ungefär lika mycket som en 200 grams Marabou chokladkaka kostar, gör det lätt att avstå. Har också förstått att för somliga funkar gourmanddofter tvärtom, de blir MER och inte mindre sugna på godsaker och det kan ju så klart ställa till det.

Så vilka gourmandparfymer frossar jag i just nu?

Jo, när det gäller choklad finns det förstås en hel del att välja på, jag tycker om Comptoir Sud Pacifics Amour de Cacao, den luktar som nybakade brownies med lite apelsinsmak. Mycket trevlig, särskilt om man gillar kombinationen apelsin/choklad. Vill man snarare njuta av riktigt mörk choklad kan man testa Parfumerie Generals Musc Maori, den inleder med en nästan syndigt mörk chokladexplosion, helt underbar, men tyvärr håller den där delikata mörka chokladen inte särskilt länge på min hud. Fast min favorit bland chokladdofter får bli The Body Shops Amorito, det här doftar snarare av lågprischoklad och massor av vanilj, men billig är den och lätt att få tag på, den varar inte särskilt länge, men det passar mig bra då jag egentligen inte har lust att lukta choklad längre än någon timme.

Vanilj är det ju också många som tycker om och det finns gott om vaniljdofter. Några mer gourmandbetonde vaniljdofter; Serge Lutens Un Bois Vanille är en höjdare, här får du inte bara vanilj utan en rejäl dos av lakrits också. På mig har lakrits en tendends att hamna i bakgrunden och så gör den även i den här parfymen, vet du med dig att du har svårt för lakrits kanske du istället borde prova; Lostmarschs Lann-Ael, det här är så delikat som någonting kan bli, det är körsbärsmjölk med vanilj och frasigt nybakade havrekakor. Läste nånstans att någon tyckte att det luktade som frukost i feérnas land och det är så nära man kan komma till att beskriva den här doften, den är mjuk, mild och alldeles förtrollande. Annars kan du unna dig ett litet prov Dulcis in Fundo av Profomum Roma, det är som lukten av en prefekt Creme Caramelle med citrusfrukter till. Ypperlig, beroendeframkallande, jag kan sitta med näsan som klistrad mot handleden när jag har på mig den här, tyvärr lär det inte bli mer än ett prov för min del, för det här är en parfym i de högre prisklasserna och SÅ gott luktar den inte.

Kanel kan också vara trevligt i parfymer och där har jag en klar favorit, nämligen Comptoir Sud Pacifics Vanille Canelle. Första sniffet är som att inhalera lustgas med kaneldoft, den är oerhört luftig och lätt. Efter ett tag utvecklar den sig till en mer krämig vanilj-kaneldoft som varar länge, faktiskt en favoritgourmand alla kategorier för mig. Riktigt trevlig, skulle gärna ha en stor flaska av den. Annars kan Parfums de Nicolaïs Sacrebleu vara något att testa, kanel och en massa röda bär, tyvärr funkar den inte så himla bra på mig.

Är det någon av er som ätit purfärsk turkisk konfekt/loukhoum? Jag har och jag tycker egentligen inte om det, men ändå lyckades jag vräka i mig över en halv ask, för när jag väl började kunde jag inte sluta. Klassikern är så där genomskinligt rosa, smaksatt med rosenvatten och mandel och med massor av pudersocker på. Precis som färsk turkisk konfekt luktar Keiko Mecheris Loukhoum, en parfym jag inte egentligen trodde att jag skulle tycka så värst mycket om, men det är också en höjdare. Den doftar liksom alldeles pudrigt ljusrosa, allt med den känns oemotståndligt delikat. Jag är tacksam för mitt lilla prov, så jag inte behöver svulla i mig en halv ask loukhoum nåt mer.

Det finns många andra delikata gourmander där ute som jag ännu inte hunnit testa, men jag måste ju ha nåt roligt att göra nästa höst också. Har du nån favorit-gormanddoft? Eller gillar du inte gourmander alls? Eller blir du vanvettigt godissugen om du har på dig nåt chokalddoftande?

Inga kommentarer: