lördag 15 november 2008

Tokyo Milk Parfumarie Curiosite


Jag fick ju vänta precis lika länge på Tokyo Milk-proverna som på Ava Luxe-proverna, men när de till slut kom fram hade jag nästan hunnit förlora intresset för att utforska Tokyo Milk närmare.
Det var ärligt talat ett intresse som från min sida plötsligt flammade upp när jag såg de söta namnen och tillika söta flaskorna. Nåja, innehållet skulle ju ändå testas när de ju nu väl kommit fram.
Jag hade beställt små prover på Honey and the Moon, Dead Sexy, Poe´s Tobacco, Lapsang So Chong och Paper & Cotton. Flaskorna är i mitt tycke riktigt söta och prisnivån är ganska låg, runt 28 dollar för en flaska.
Honey and the Moon hade jag förväntat mig skulle vara en mild och mjuk honungsparfym, men så var den inte alls på mig. Första sniffet var en doftexplosion av tuttifrutti, vanilj, choklad och kanske en gnutta honung, sen kom det nåt annat, nåt väldigt sött och sockrigt, närmare bestämt sockervadd! På mig påminner Honey and the Moon om en billigare variant på Aqualinas Pink Sugar, så gillar du den så tycker jag absolut att du ska testa Honey and the Moon. Jag gillar varken Pink Sugar eller Honey and the Moon får jag medge. För syntetiskt sött och sliskigt flickaktig på mig. Men, Honey and the Moon får en extra stjärna för att den varar länge, även om det nu snarare råkar vara ett minus på mig.
Dead Sexy är bäst av de alla, den är varmt jordig med mjuk rökelse och fin doft av trä, påminner mig starkt om en gammal Yves Rocher-favorit, nämligen Nature Millenaire (eller hur det nu stavas, den lanserades i samband med millenieskiftet). Om ni har något minne av den doften och vill hitta något liknande så kan jag rekommendera Dead Sexy, en trivsamt sensuell doft som faktiskt är riktigt bra för priset. Någon aning sötare än Nature Millenaire kanske.
De andra tre är inte mycket att orda om, den ena är sämre än den andra. Nja, Paper & Cotton är väl möjligen okej, men de andra två? Var finns det rökta teét och var finns tobaken? Ja, inte i de två parfymerna iallafall, bara sött, sötare och sötast. Sirapsindränkta frukter och syntetiska blommor, tack men nej tack. Inget för mig.
Min slutsats får bli att om du är intresserad av Tokyo Milk, prova innan du köper. De är billiga, men vill du köpa prisvärda dofter finns det annat som är så mycket bättre, Ava Luxe bland annat. Av de sex jag provat från Ava Luxe så älskar jag en, tycker två (Love´s True Bluish Light och Film Noir) är tillräckligt bra för att så småningom införskaffa i större flaskor och de andra tre jag provat (Blackberry Musc, Vamp och Noel Blanc) är helt okej, men når inte riktigt ändå fram för mig, men säkert väl värda pengarna för de som gillar just den typen av doft.
Ska försöka låta bli att falla för söta namn och gulliga flaskor i fortsättningen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej

Jag sökte på Nature Millenaire på nätet och hamnade på din blogg.. Jag blev så glad att läsa om att du också haft denna parfym som favorit. Jag är nog också en parfymnörd :-) Har du hittat någon som kan ersätta denna parfymen? Jag skrattade gott åt din förklaring på att du var en kombination av Muminmamman och Mortitia Adams...Jag får också önska dig/hela familjen en kommande God Jul / Mvh Marita i Lulé
margratgarlic@hotmail.com