lördag 22 november 2008

Parfumerie General - Felanilla


Det är ganska häftigt när en parfym kommer från "ingenstans" och blir en riktig favorit direkt. Kanske vid första sniffet som Ava Luxes Nude Musk. Eller så kommer man på en timme eller så in i doften att jaaaa (!) den här gillar jag, jättegillar! Så var det med Parfumerie Generals Felanilla. Intet ont anande sätter jag på mig en droppe av Felanilla på vardera handled och luktar, jag hmm:ar och uhm:ar, vad är det här? Är det bra, dåligt eller mittimellan? Jo, Felanilla är nog bra, men det där noget stör lite, den är bra, men inte så bra. Till en början luktar den rätt starkt, skarpt och en aning underligt. Som en flaska bortglömd tinktur, av något okänt slag. Nu råkar jag gilla den där lite halvt unkna och halvt skarpa lukten, men får väl medge att det inte är något jag kan tänka mig att gå omkring och dofta särskilt ofta.
Jag kan inte säga om det var redan en kvart in i Felanilla jag började mmh:a och åååh:a istället fär humma och umma. Humm och umm är mer kritiska och granskande ljud, medan ååh och mmm är mer bara riktigt förtjusta ljud. Felanilla lyckas smyga sig på när jag minst anar det, den går från unken, skarp och säregen till glödande, sensuell och säregen inom loppet av, låt oss säga, en halvtimme. Den utvecklas på ett underbart sätt, jag finner mig återigen sittande med näsan klistrad mot handleden och sniffa belåtet. Det är en gnutta saffran, något animaliskt och lite läder (ja, faktiskt påminner den mig en aning om L'Artisans Dzing!) och det rundas av på det mest softa, sensuella sätt av vanilj. Och jag tycker nog att det här är en riktigt vuxen vanilj, men absolut inte vuxen som tråkig, utan vuxen som erfaren, spännande och lockande.
Gillar du vanilj, men med lite extra så tycker jag absolut du ska testa Felanilla. Eller du kanske är mer förtjust i lite udda dofter, unika, personliga, ja jag säger bara... Felanilla! Eller vill du dofta spännande, lite läder och lite animaliskt erotiskt, joja du förstår... Felanilla! Jag vet inte vad frågan var, men svaret kan mycket väl vara Felanilla. Äsch, fast jag vet inte hur det där namnet låter egentligen? Jag är inte odelat förtjust i namnet det får jag iallafall medge.
Trots mina lovord så kan jag mycket väl föreställa mig att Felanilla inte faller alla i smaken, så spring nu inte iväg och köp en stor flaska för sisådär tusen kronor UTAN att prova innan, men jag tror liksom inte att du skulle göra det ändå, att va?
Eller gör du det? Hur ofta köper du osniffade parfymer? I så fall vilken typ av parfymer? Jag medger att jag då och då handlar osniffat, men det är mest på Tradera och då jag tycker att är det misslyckat så kan jag avvara den där femtilappen liksom. Vilken är den dyraste parfym du köpt osniffad? Har du något riktigt horror-exempel på osniffad parfym som du köpt på vinst och förlust?

2 kommentarer:

Anonym sa...

damen i rosa hår är grymt fin!!! /Flow
wwww.strangelmusic.com

rebella sa...

Jo, ellerhur? Hon släktar ju på mig. ;)