tisdag 11 november 2008

Oriflame-party.


I söndags var jag för första gången någonsin på ett Oriflame-party. Jag har nästan helt missat det där med att sitta hemma hos en väninna och titta på prylar som jag egentligen inte så där jättejättemycket vill köpa, men grupptrycket får mig att köpa ändå. Inget jag kan påstå att jag saknat heller, men ett Oriflame-party kan ju kanske vara riktigt trevligt, eller?
Jodå, för all del jag kan inte klaga. Jag beställde till och med ett läppstift, en mascara och en ansiktsmask, för inte särskilt mycket pengar. Fast när försäljarkvinnan började prata om parfymer kände jag mig lite besvärad, för min enda erfarenhet av Oriflame-parfymer är 35 provrör jag köpte på Tradera för under en tjuga, fyllda med diverse parfymer som jag sen hällde rakt ut i avloppet för att ha nåt att fylla parfymer i som jag sen skulle byta med andra. (Det funkade hur bra som helst förresten)
Det som så småningom fick mig att tappa hakan var inte hur underbart säljaren påstod att parfymerna luktade, utan hur hon påstod att man skulle veta att en parfym passade en. Och här har jag älskat parfymer utan att veta! Jag som i min enfald trodde att man liksom skulle lukta på dem och avgöra om man gillade det man kände eller ej. Icke sa Nicke, man ska ta på parfymen på handleden (inte gnugga! och det visste jag ju faktiskt) låta den sjunka in, vänta tio minuter och sedan slicka/smaka på parfymen! Hon visade så sött hur hon menade. Sen gott folk, om parfymen smakade gott eller neutralt så visste man att den passade en, men om den smakade bittert, beskt eller dåligt på något annat sätt så var det en opassande parfym. Jag måste ha sett väldigt häpen och skeptisk ut, för hon lämnade snart ämnet parfymer och började istället prata om en mirakel-shake som gjorde mig nästan lika förstummad.
Är det någon av er som läser min blogg som brukar slicka på sina parfymer??? Är det här nåt allmänt vedertaget sätt att prova parfymer på som jag missat? Om du provar parfymer på detta sätt, vad gör du med en parfym som du tycker luktar gott och passar dig, men smakar dåligt? Jösses då... jag föredrar faktiskt att lukta på mina, så gammaldags och amatörmässig är jag.
Men, jag måste erkänna (jag är förmodligen sorgligt lättledd!) att jag har haft svårigheter med att låta bli att slicka på min handled sedan dess!

3 kommentarer:

Anonym sa...

hehe, vad får folk sina knasiga idéer ifrån? Som svar på din fråga så nej, jag brukar inte slicka på mina parfymer. Vid närmare eftertanke är det bland det dummaste jag hört. Jag förstår att du kände dig obekväm;)

rebella sa...

Ja, man kan ju undra? Lite kände jag mig som en ateist som råkat hamna på väckelsemöte...

Anonym sa...

Nämen vad konstigt, :)
Men det händer ju saker med parfymen på huden, men att den ska smaka sött...