fredag 21 november 2008

Parfumerie General - Drama Nuui


Jag är lite svag för jasmindofter. Nej, det var egentligen inte sant, jag är lite svag för det mesta i doftväg. Jag är all over the place helt klart. Jag kan uppskatta det mesta i parfymväg, bara det är bra! Vad som är bra det bestämmer jag, himla praktiskt arrangemang.
Alltså, jag gillar jasmindofter. Thierry Muglers Alien är en omtyckt och välanvänd parfym här. När jag har på mig den får jag tydliga visioner av en drypande, sammetslila blomma som i själva verket är något slags futuristiskt rymdskepp och som jag snart ska till att sväva iväg med.
Parfumerie Generals Drama Nuui påminner en aning om Alien i toppnoterna, men sen går den åt ett annat håll. Det är ingenting lila över Drama Nuui, det här är en vit, skogig och väldigt vacker parfym. Om Alien är science fiction så är Drama Nuui fantasy. Ja, visst är det här en parfym värdig vackra Liv Taylor som Arwen i Sagan om Ringen-filmerna. Jo, jag får tydliga associationern till storslaget vackra fantasyvärldar, vackra alver i fotsida vita klänningar och med en allvarlig och smula sorgsen uppsyn. Medan Alien är en aning konstgjord i sin framtoning är Drama Nuui mer naturlig och jordnära. Det är ingen kall jasmindoft, utan varm och kryddig, faktiskt känns det som om det är en ganska perfekt vinterblomdoft. Något i de kryddigare noterna påminner mig lite om Vivienne Westwoods Libertine.
Som många andra av Parfumerie Generals dofter känns den komplex, välgjord och personlig. Jag gillar Drama Nuui skarpt. Hur kan man motstå en doft som får en att känna sig som en vacker, högrest alv? Nej, det är svårt. Den varar länge, länge och omgivningen lär inte missa din parfym. Jag sitter just nu och känner mig som omvärvd av ett kryddigt, behagligt jasminmoln och har bara på mig en droppe på handleden! Klart kraftfull.
Listan på de parfymer som är värdiga att köpa i stor flaska förändras ständigt, Drama Nuui har definitivt slagit sig in där, men inte riktigt lyckats nå någon topplacering. Det har däremot den andra nyheten från Parfumerie General, Felanilla, lyckats med. Har du möjlighet tycker jag du ska prova båda, till syvende och sist handlar det nog mest om om du är en blomdiggare eller en vaniljdiggare.

Inga kommentarer: