tisdag 16 december 2008

Opium Den - Modern Alchemy


Nu har jag och maken haft "kul" med vårt doftljus ett tag. Och vad tycker jag om det?
Jo, jag tycker väldigt bra om doftljuset Opium Den, men är inte övertygat superpositiv.
Vad är bra?
+ Utseendet, allt från ytterkartong, till ljuslyktan och själva ljusmassan ser välgjort och exklusivt ut. Ljuset pryder sin plats även när det är otänt och när det är tänt brinner det väldigt vackert och mysigt.
+ Det brinner jämt och utan att sota, det blir ingen krater i ljuset, utan när man blåser ut det blir ytan helt jämn och ser nästan orörd ut.
+ Doften är härlig. Det är verkligen en röd doft, som ljusets färg. Det doftar av körsbär, kryddor, rökelse (eller något annat rökigt!) och kåda. Doften ger en varm, ombonad och sensuell atmosfär i rummet. När ljuset är tänt vill man vara kvar i rummet (se minus). Doften är relativt komplex för att komma från ett ljus, doften är föränderlig.
- När det dyra doftljuset är tänt VILL man inte lämna rummet, dels för att det luktar gott men också för att man andäktigt vill andas in varenda doftånga från ett ljus som trots allt kostade så mycket pengar.
- Jag hade velat ha snäppet MER doft för pengarna, det luktar så oerhört gott, men en aning för lite. Vill inte bli inpyrd av doftljusdoft, men lite högre doftkoncentration hade funkat.
- Priset. Nästa gång jag köper ett dyrare doftljus kommer jag att välja ett annat märke.
Så det blev både plus och minus. Förmodligen kan man få lika mycket god och välgjord doft om man köper ett doftljus för runt 2-300 kronor. När vårt Opium Den-ljus brunnit ut kommer jag nog ändå att sakna den där väldigt speciella, röda doften som på ett oerhört fint sätt bidrar till att höja mysfaktorn i sovrummet. För dig som föredrar doftljus med lite diskret doft är säkert Opium Den ett perfekt alternativ, man är ju så olika känslig för dofter.

Inga kommentarer: