tisdag 9 december 2008

Julens lukter, del 2.


Imorgon slutar minsting skolan ganska tidigt och då ska vi baka lussekatter, ytterligare en jultradition som är svår att avstå. Egentligen tycker jag att lussekatter lätt blir lite torra, så minsting bakar nog lussekatter medan jag planerar att baka saffransbullar med vanilj-och apelsinfyllning.
Saffran är en härlig krydda, de små röda pistillerna av saffranskrokus som stöts i mortel och sedan färgar degen så vackert saffransgul. En färg man blir både varm och glad av. I Sverige är saffran en typisk julkrydda, men jag har inget emot att äta en portion god bouillabaisse heller.
Så vilken parfym fångar den typiska saffransdoften bäst? Ja, jag vill nog inte lukta av bouillabaisse, så mer åt lussekattshållet kanske? Det finns rätt många parfymer med not av saffran och förstås har jag inte luktat på speciellt många.
Några med saffransnot som jag är nyfiken på är: Comme des Garcons 8 88, Donna Karans Chaos, Lubins Idole, Eau de Italies Baume du Doge och Odoris Safferano.
Några med saffransnot som jag testat och tycker om är: L'Artisan´s Dzing! och Parfumerie Generals Felanilla, men ingen av dem luktar särskilt julig saffran. Det tycker jag däremot att L'Artisans Safran Troublant gör. Det är en varm, skön och kryddig gourmandsaffrans-doft som känns väldigt passande den här årstiden. Den har noter av bland annat ros, vanilj och sandelträ också. Den luktar egentligen inte som lussebullar, mera som en saffransdoftande och kanderad orangeröd ros. Safran Troublant är en av mina favoriter från L'Artisan, den lyckas med konststycket att kännas hemtrevlig och spännande på samma gång. Något i doften påminner om tända stearinljus och en varm orangeröd filt. En perfekt doft när du kryper upp i soffan på juldagsmorgonen i flannelpyjamas och raggsockor och snattar en överbliven knäck från konfektskålen. Enda minuset har den gemensamt med andra dofter från L'Artisan, den är inte så långlivad, även om den hör till de mer långlivade av L'Artisans på mig. Men, räkna inte med mer än högst 3-4 timmar.

Inga kommentarer: