tisdag 30 december 2008

Favoriter och glada överraskningar 2008.


Det är svårare att skriva om doftfavoriter än om doftkatastrofer. Dels är de fler och dels är det ibland svårt att avgöra om en parfym är klockren eller bara näst intill. Har man bara 1 ml eller ibland ännu mindre av en parfym kan det vara svårt att avgöra hur bra den egentligen är i långa loppet. Ett tecken kan vara att det lilla provet fort tar slut, och jag har onekligen ett antal som jag återvänt till gång på gång. Men, jag har märkt att jag kan betrakta en doft som ett mästerverk och ändå inte vilja använda den oftare än kanske en gång i månaden eller så. Andra orsaker till att åtgången inte är så stor som den skulle kunna vara med tanke på hur bra parfymen är kan vara att jag provar en parfym som jag uppfattar som en klockren vårparfym mitt i vintern eller en höstparfym på sommaren. Då brukar det lilla provet snällt få stå och vänta tills rätt årstid infaller.
Nåja, småprover som det varit strykande åtgång på är: Parfumerie Generals Aomassai och Felanilla. Serge Lutens Douce Amere och Arabie. Frederic Malles Musc Ravegeur (på maken dock), Iris Poudre och Carnal Flower. L'Artisans Dzing!, Saffran Troublant och Timbuktu. Tauer Perfumes L'Air du desert Marocain och Lonestar Memories (på maken). Lostmarschs Lann-Ael. Keiko Mecheris Loukhoum. Ava Luxes Film Noir och Love´s True Bluish Light. Comptoir Sud Pacifics Vanille Canelle. Josef Statkus/Juozas Statkevicius. Neil Morris Gotham.
Jag antar att det betyder att jag gärna skulle vilja ha dem alla i stora flaskor. Några av dem finns det inte en droppe kvar av och jag känner att jag saknar dem, så...
Det är dock inte de enda favoriterna. Några prover har jag bara haft i några veckor, men de verkar väldigt lovande på alla sätt. Bland annat CdGs Stephen Jones, Wode av Boudicca (jag blir lite förvirrad av namnet och vill egentligen att parfymen ska heta Boudicca, men det är visst tvärtom?). En annan violdoft som jag först avfärdade men sedan började tycka om är Romea d'Amours Great Empresses of Japan, den har nåt, jag ska bara komma underfund med vad. Les Nereides Imperial Opoponax är också trevlig på ett lite märkligt sätt, den är dessutom prisvärd.
Ava Luxes Nude Musk har jag ju nu i en stor och trevlig flaska, liksom Hermessence Ambre Narguilé (inte så stor, men 15 ml iallafall).
Frederic Malles Dans Tes Bras är årets olfaktoriska tripp för mig och som sådan är den ett mästerverk. För mig är den varken en vardags- eller festparfym, men jag vet att den definitivt skulle fylla en plats i min samling.
Vardagsfavoriter som jag alltid återvänder till: Kenzo Jungle L'Elephant, Tocade av Rochas, Guerlains Shalimar, Thierry Muglers Eau de Star och Alien. Issey Miyakes L'Feu de Issey Light (har fortfarande inte lyckats prova L'Feu de Issey utan light!). Vivienne Westwoods Anglomania och Libertine. Samt en alldeles ny bekantskap som verkar lovande; Sicily av Dolce Gabbana.
Andra favoriter är förstås alla härliga parfymistor som jag haft kontakt med under året. Generösa, ärliga och intressanta människor som gjort det möjligt för mig att prova betydligt fler parfymer än vad min ekonomi annars skulle ha tillåtit. Som tipsat om deras favoriter som jag kanske annars aldrig skulle ha brytt mig om. Och, kanske viktigast av allt, andra parfymistor tycker inte att det är ett dugg kontsigt att vara besatt av parfymer. På senare tid har jag förstått att många parfymistor döljer eller knappt pratar om sitt parfymintresse med människor utanför parfymsfären. Parfymsamlande, provande och skrivande är ett intresse som möts med skepsis och lite löje, kanske särskilt om det är män som har det intresset. Det är förstås väldigt tråkigt, mina vänner och släktingar som inte har något brinnande parfymintresse bemöter ändå mitt intresse med vänlighet och viss nyfikenhet för det mesta.
När jag började blogga i september var jag lite osäker, mina parfymkunskaper är inte så stora och jag har ännu inte hunnit prova så många parfymer. Människor som varit intresserade av parfymer i flera år har förstås mycket större kunskaper än jag och har provat så otroligt många fler parfymer. Jag hoppas dock att det jag saknar i kunskap och erfarenhet kan kompenseras med den entusiasm, glädje och nyfikenhet jag känner inför parfymer och det mesta som har med parfymer att göra.
Snart är det nytt år och nya parfymer. Jag har en liten överraskning på gång inför 2009. Till dess önskar jag läsare av bloggen ett riktigt Gott Nytt År.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tuden tack för dina välskrivna och entusiastiska artiklar! Jag ser framemot att följa din blogg även under 2009. Gott nytt och väldoftande år:)

Anonym sa...

Tusen tack heter det ju...

rebella sa...

Tack själv. Och hoppas att du också får ett gott nytt år.

Anonym sa...

Gott Nytt År och tack för en trevlig blogg! Jag läser vetgirigt och har under hösten skickat efter prover för första gången från bl a L´Artisan och Diptyque. I förrgår damp tre prover ner som en nyårspresent; Santal Blanc (Serge Lutens), Madness (Chopard)samt Lipstick Rose (Frederic Malle). Lipstick Rose tror jag blir en favorit. I övrigt har Bois Farine, Tam Dao och Philosykos fallit väl ut, så här långt...

Anonym sa...

...och jag glömde höstens favorit; Mechant Loup (L´Artisan)som jag har i en stor flaska.

rebella sa...

Gott Nytt År på dig Lotta. Det är jättekul om jag kan inspirera nån lite. Lipstick Rose är omtyckt av mig också.