onsdag 10 december 2008

Julens lukter, del 3.


Och vad vore väl julen utan apelsiner och clementiner? Nu har jag ju inte lika många hemmaboende barn som för några år sedan, men hittills i december har jag säkert burit hem minst 5-6 kilo citrusfrukter. Även fast apelsiner numera (och sedan länge) är stapelvaror i hushållet, så kan man inte låta bli att tycka att man håller ett litet stycke sol i handen när man står där med en perfekt oskalad apelsin i december.
När min mamma var liten (hennes tidigaste barndom inföll under andra världskriget) så var apelsiner långt ifrån lika vanligt. Bortsett från att hon var förskräckligt rädd för tomten, minns hon särskilt apelsinerna på julaftonen. En var apelsin till min mamma och hennes storebror måste ha känts väldigt exotiskt uppe i den lilla snöklädda byn i Norrbotten. Idag är i princip all världens varor tillgängliga bara ett knapptryck iväg, via internet. Mycket har hänt sedan min mamma var liten, men jultraditionerna är inte särskilt förändrade, och även om jag var något av en halvhjärtad julanarkist i min ungdom så finner jag att jag uppskattar julen mer och mer ju äldre jag blir.
Om nu apelsiner och clementiner är en självklar del bland julens härliga dofter, vad finns det för självklara parfymval? Ja du, personligen tycker jag det är lite svårt att hitta den där riktigt trevliga och trovärdiga apelsinparfymen. Ofta är det spritsigt apelsin/citrusfriskt, eller så blir det en behaglig början av apelsin som sedan snabbt övergår i ört och tränoter. Sen finns det diverse gourmanddofter med apelsin/citrusnoter, men där det sötsliskigt, gräddiga oftast tar överhanden.
Några som trots allt funkar om man nu inte är så knusslig, det är ju ändå behagliga citrusdofter:
Shalimar Legere som påminner mycket om orginalet Shalimar, men utan eller med mycket mindre av de orientaliska noterna. Legere blir till en krämigt len citrusdoft med vanilj och oerhört bra hållbarhet. Den blir mer som en fluffig citronfromage eller som ris a la Malta med massor av vanilj och bitar av apelsiner i, än som färska apelsiner. Oavsett vad du tycker om Shalimar kan den här vara värd att prova, då den både påminner om orginalet och ändå är tillräckligt annorlunda för att gillas av de som finner Shalimar för tung eller för gammalmodig. Legere är behaglig, sensuell och samtidigt lättburen, den är inte tung eller påträngande, faktiskt en riktigt, riktigt trevlig doft inför jul.
Profumum Romas Dulcis in Fundo är också en höjdarcitrusdoft, som jag skrivit om tidigare. Det här är prafymen för dig som förnyat det traditionella julbordet, kanske rentav lättat upp tung svensk mat med lite italienska rätter, då är Dulcis in Fundo perfekt. Bortsett från priset förstås. Hade den kostat på rätt sida om tusenkronors-strecket hade den lätt varit en favorit, men tyvärr... sååååå bra är den inte.
En helt annan typ av citrus hittar man hos Calvin Kleins IN2U, den är lätt, frisk och sprudlande. Egentligen inte min typ av doft, men jag har en liten miniflaska av den och man kan tycka vad man vill om den, men utan tvekan... det här är en parfym som är en energisk liten humörhöjare. Så för alla som har för mycket att göra, för lite energi och som inte alls känner att julen bara är glädje utan mer måsten, unna dig själv lite av den här. Du kanske inte slipper stressen, men lite, lite gladare blev du väl?
Jag har förstått att citrus är mer av toppnot i de flesta parfymer, men jag är lite på jakt efter en mer hållbar citrus, helst apelsin eller clementin. Gör inget om det är en linjär doft, kanske kunde vara en bas att bland andra dofter med som man vill friska upp lite. Förslag?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mina favoritdofter med citrus är ofta de som är lite krämigare/sötare men du kanske är intresserad i alla fall?

Fendi Theorema (blodapelsin i amber)
Ineke Chemical Bonding (citrongodis)
Creed VIW (lime)
Mona di Orio Lux (apelsinglass)

rebella sa...

Jodå, krämiga citrusdofter är riktigt mysiga tycker jag. De låter jättegoda allihop, tack. :)