onsdag 17 december 2008

Vivienne Westwood - Libertine


Adam Ant hade också en del att göra med Vivienne Westwood, men kanske särskilt med Sex Pistols manager Malcolm McLaren. Men, vad har han med parfymen Libertine att göra? *hmm*
Återigen, tillbaka till det tidiga 80-talet. Adam Ant var en våt dröm för en missförstådd wannabe-punkare uppe i norra ödemarkena. Han var med i nåt tv-inslag och musiken var väl rätt bra, väldigt trumbaserad, men Adam Ant var så vacker. Tyckte jag då, numera får jag medge att jag tycker att han såg mer än lovligt fjollig ut, men många unga tjejer går igenom en period när de faller för killar som ser ut nästan som tjejer, är man 13-14 år signalerar det tydligen sexuell ofarlighet. Killar söta som dockor utgör inget hot, nånå jag är glad över att det blev Adam Ant som blev föremålet för min ömma låga och inte Boy George (jisses, har ni sett hur HAN ser ut nu för tiden???).
Libertine tycker jag om. Det är en komplex parfym som luktar olika på mig vid olika tillfällen, ibland är den mer lätt och fruktig och ibland blir den tyngre och med mer edge. Den ger ett androgynt intryck, äldsta dottern sniffade på den och tyckte genast den luktade herrparfym. Maken brukar ha på sig Libertine, han älskar den både på sig själv och på mig och när han har den på sig luktar han inte alls särskilt fjolligt.
Noterna av ananas och passionsfrukt tillför en trevlig friskhet och sötma, annars är Libertine också en lite snuskig doft. Libertine kan man associera till Markis de Sade och andra franska vällustingar som med glädje och förslagenhet förförde både unga kvinnor och män. Adam Ant när han var som bäst skulle lätt kunnat ha på sig Libertine, en vacker man med en parfym avsedd för kvinnor men med en tillräckligt androgyn touch för att ge en dos av manlighet. Libertine är en mörk doft, men utan att bli tung. Däremot kan jag känna att jag måste vara i en speciell stämning för att ta på mig Libertine, det är ingen enkel vardagsdoft, utan kräver ett visst humör helt enkelt. Egentligen tycker jag nog att Libertine är VWs bästa dofta, av dem jag provat iallafall. Den varar länge, men har måttligt sillage, så omgivningen uppfattar den inte som särskilt störande. Absolut nåt man bör prova.

Inga kommentarer: