torsdag 5 februari 2009

Markis de Sade vs. Casanova


Giacomo Casanova f. 1725 och Donatien Alphonse Francois de Sade f. 1740 hade den sexuella besattheten gemensamt. Det är mycket på grund av sexuella eskapader de blivit kända även för eftervärlden. Casanova var något av en karismatisk lurendrejare som reste runt i Europa och roade sig, gärna med hjälp av andras pengar. Han gav ut en självbiografi där han skildrar sina äventyr och sexuella utsvävningar på ett livligt sätt, självbiografin väckte stor uppmärksamhet. Han slutade sina dagar som bibliotekarie hos en greve.

Markis de Sade hade en avvikande sexualitet och vid flera tillfällen orsakade hans sexuella beteende skandal, han piskade kvinnor, drogade prostituerade med spanska flugan (ett på den tiden vanligt sexuellt afrodisiakum) och utövade sodomi (homosexualitet). Han dömdes till döden för giftblandning och sodomi, men lyckades rymma. Under perioder satt han fängslad, och hans många litterära verk ansågs grovt osedliga.

Kanske hade de båda passat bättre i våra dagar? Casanova var en charmerande och snygg player och Markis de Sade filosofiska tankar (han förkunnade bland annat individens absoluta värde och att individen skulle ersätta gud) skulle inte ha tett sig så revolterande eller osmakliga idag. Hans sexualitet skulle kanske fortfarande ha uppfattats som udda, men om han utövat den med andra som uppskattat den så borde det inte innebära några större problem.

Jag tycker det är intressant med historiska personer och händelser, de kan berätta mycket om en viss tidsanda.När det handlar om historiska personer som inte är kungligheter eller på annat sätt makthavare, så är det ofta människor som på olika sätt är före sin tid eller handlar på ett sätt som kontrasterar mot omgivande normer och värderingar. Annars hade de knappast blivit historiska.

Just historiska personer och händelser har det franska parfymhuset Histoire de Parfums tagit fasta på. Jag tycker att det är mycket intressant. De har valt ut ett antal historiska fransmän och skapat olika parfymer inspirerade av den historiska förebilden. Markis de Sade och Casanova har sällskap av; Jules Verne (1828), Mata Hari (1876), Colette (1873), Eugenie de Montijo (1826) samt George Sand (1804). Dessutom erbjuder de: Parfum de revolte (1969) Ambre 114, Noir Patchouli, Blanc Violette och Vert Pivione.

Markis de Sade är en intressant, torr och sensuell läderdoft. Den får mig verkligen att tänka på länge sedan svunna tider, som att hitta en låda uppe på vinden med hemligt och lite förbjudet innehåll. Vad sysslade egentligen gammel-farfar med när han var ung? Jag brukar inte tycka om torra och dammiga parfymer, men märkligt nog är jag förtjust i Markis de Sade. Trots att den är rekommenderad för män blir den förutom lädret, pudrigt blommig på mig. På maken blir den en mer renodlad läderdoft och mycket mer maskulin. Om den är stram och återhållsam på mig, så blir den spännande och med snärt i på honom. Om vi hade en stor flaska Markis de Sade i vår ägo, skulle nog trots allt maken använda den oftare. Som vanligt, vissa parfymer som blir trevliga och behagliga på mig, blir spännande, intressanta och sexiga på maken. Markis de Sade är en sån parfym. Den varar länge och är tämligen linjär, toppnoten är spritsig och aromatisk, kort sagt ett måste att prova för alla läder-fantaster.

Casanova erbjuder en helt annan doftupplevelse. Även den är egentligen en mansdoft, men jag tycker absolut att den funkar på mig. Den är rund, söt och aromatisk på mig. Kylan man ofta hittar i lavendel mjukas upp på ett väldigt fint sätt av ambra, vanilj och sandelträ. Casanova är lätt att ta till sig, lätt att tycka om, men i jämförelse med Markis de Sade, inte lika intressant. På maken framträder lavendelnoten i Casanova tydligare, den blir kyligare och lite mer citrusfräsch. Mer av en klassisk herrcologne, jag tycker faktiskt bättre om Casanova på mig än på maken! Annars har Casanova precis som Markis de Sade god hållbarhet, Casanova har också ett något bättre sillage. Markis de Sade är aningen diskretare.

Jag har fortfarande många parfymer att sniffa mig igenom från Histoire de Parfums och jag tycker om deras tänk, men jag önskar också att de skulle kunna erbjuda sina parfymer i något mindre storlekar. 120 ml är alldeles för mycket för mig, tyvärr blir ju priset därefter också.

Bilden ovan föreställer Giacomo Casanova. Bilden ovanför det engelska inlägget föreställer Markis de Sade.

Så, berätta för mig, vem föredrar du? Markis de Sade eller Casanova?

Inga kommentarer: