lördag 28 februari 2009

Serge Lutens - Fumerie Turque


Jag och mannen är stolta ägare av en vattenpipa. Ingen av oss röker till vardags så det är inte ofta vattenpipan åker fram. Men, när den gör det, kanske tre-fyra gånger under sommaren är det med stor glädje och förväntan. Jag är svag för ceremonier och att förbereda, tända och slutligen röka en vattenpipa är verkligen en ceremoni. I området där vi bor finns många med arabiskt ursprung och varma kvällar fylls luften av dofter från vattenpipa, utegrillar och den fortfarande solvarma växtligheten som omger vår uteplats. Såna kvällar är det stor chans att också vår vattenpipa kommer fram, vi sitter under vårt röda parasoll och puffar i timmar medan barnen leker på gångarna i kvarteret, grannens katt ligger och latar sig vid elskåpet och igelkottarna kommer tultande och tigger matrester. Främmande språk, glada skratt och arabisk popmusik hörs runt omkring, det är som ett litet stycke utomlands bosatt sig på vår gata och ååååååh, vad jag gillar det! Jag trivs oerhört bra där jag bor och har slutat drömma om att flytta.
Nåja, jag ska sluta utgjuta mig om vårt trevliga kvarter och komma till saken. Vattenpipan närmare bestämt, kärt barn har många namn, vattenpipa kallas också för hookah, shisha och nargilhe. I Sverige har vattenpipan kanske ansetts aningen suspekt, då många snarare förknippar den med rökning av haschisch än av tobak. Jag lovar dyrt och heligt att varken jag eller maken någonsin rökt haschhisch i våran vattenpipa! Man behöver inte ens röka tobak, det finns även olika rökbara örtblandingar att tillgå. Tobaken är utblandad med melass och smaksatt med till exempel äpple, jordgubb, lakrits, ingefära, ja det mesta som är gott och mumsigt faktiskt. Man fyller en liten folieboll med tobaken och sen packar man små grillkolsbriketter runt om och placerar på piphuvudet. Det är som att röka svala, välsmakande jordgubbs-lakrits-eller äpplemoln! Efter hand fördjupas smaken och blir fylligare, djupare och mer aromatisk. Man ska ta det lugnt och njuta när man röker vattenpipa, ett bloss då och då är mer än tillräckligt. Om jag nu lurar någon rökfri att försöka sig på vattenpipa så rekommenderar jag starkt att ni köper den tobaksfria varianten! Tobak är beroendeframkallande och väldigt onyttigt!
Serge Lutens Fumerie Turque lyckas fånga vattenpipans doft och själ alldeles utmärkt. Där finns doften av glödande kol som långsamt förvandlas till aska. Tobakens först ganska luftiga, men skarpa doft som sedan djupnar och blir mer mättad och aromatisk. Tobaken verkar vara smaksatt med bär, rosor och honung, kanske en mycket exklusiv tobak avsedd för finsmakare. Den här parfymen är så trovärdig att jag nästan tycker mig höra det hemtrevliga bubblandet från pipan. Jag kan bara sjunka tillbaka på de mjukt stoppade kuddarna, puffa i min pipa, ta en bit turkisk konfekt mellan varven och njuta av den orientaliska musiken. Tack och lov blir jag inte sugen på att röka vattenpipa -mitt i vintern- utan känner mig fullkomligt nöjd bara av att känna dess doft.
Fumerie Turque mjuknar efterhand, den ganska starka, nästan stickiga doften av rök mjukas upp. Efter någon timme är Fumerie Turque doften av en avsvalnad vattenpipa som stått över natten, fortfarande omsvävad av sin aromatiska och väldigt typiska doft. Självklart bör man inte röka vattenpipa inomhus, men när man bär in vattenpipan finns doften fortfarande kvar och ger en mycket trevlig rumsdoft.
Fumerie Turkque har gott sillage, god hållbarhet och jag tycker mycket om den. Kan dock förstå att människor som har problem med tobaksrök inte alls gillar den, då den är väldigt på pricken. Det är inte heller den första parfymen jag skulle ta på mig efter en natts festande och (usla jag) feströkande! Men, annars är den absolut värd att prova.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så morsomt at du sammenligner Fumerie Turque med vannpipe :) Jeg liker også å røyke vannpipe (eple er favoritten)Jeg fikk en sample på Fumerie Turque nå nylig, og synes den er helt fabelaktig. Ingen andre her hjemme likte den .. Ellers er jeg generelt en stor fan av Serge Lutens. Jeg sier til deg også: Keep up the good work :)

rebella sa...

Jo, Fumerie Turque är fin som många andra av Serge Lutens, fast jag kan förstå att den anses lite svårburen ibland. Fast jag tycker mest det känns som om jag är med i Tusen och en natt...

Anonym sa...

Jo, tusen og en natt føles riktig for meg også. Men er jo kjempetrist at ingen andre rundt meg liker den da. Er nok ikke en duft for nybegynnere nei .. Får litt samme følelsen av Arabie og Ambre Sultan også, tusen og en natt :) Jeg gjorde en liten blemme angående Chergui .. Var fullstendig forelsket i min lille sample, men da jeg skaffet en hel flaske i vinter, viste det seg at jeg faktisk sliter litt med å ha den på meg. Den blir litt feil på meg, på samme måte som f.eks Samsara og Givenchy Pi. Huff, jeg betalte skrekkelig dyrt for den. Får vel prøve å selge den ..

rebella sa...

Många Serge Lutens är ju lite älska eller hata dofter. Jag tycker mycket om Arabie, Borneo 1834, Musc Kubla Khan medan tex. Ambre Sultan, Daim Blond och Datura Noir inte blir så märkvärdiga på mig.

Hoppas du blir av med Chergui, det är trist att ha en så fin doft bara stående.