lördag 14 mars 2009

Keiko Mecheri - Loukhoum


Turkisk konfekt, eller loukhoum som det också kallas, är bland det sötaste man kan äta. Det är så sött att det nästan värker i tänderna efter att man vräkt i sig en hel, eller så gott som hel, ask.
Av någon anledning är turkisk konfekt en sån där sak som jag egentligen inte tycker så mycket om, men som jag inte kan sluta äta när jag väl har börjat. Om inte annat, så är turkisk konfekt vackert att se på med sin rosa genomskinlighet täckt med lättaste florsocker.
Keiko Mecheris Loukhoum är bland de mest rosa parfymer jag kan tänka mig. Parfymer har ofta en färg i min föreställning, de kan vara varmt röda, gyllene, vattnigt blå eller som i fallet med Loukhoum, alldeles vackert, sött, flickaktigt rosa. Och ärligt talat, min samling består i övrigt av väldigt få "rosa" parfymer, det mesta som luktar "rosa" brukar så småningom hamna hos mellandottern som är en väldigt rosa person. Men, Keiko Mecheris Loukhoum är rosa på ett sätt som funkar på mig! Okej, den funkar kanske snäppet bättre på mellandottern, men ändå tillräckligt bra på mig för att jag ska tycka om den.
Och jag tycker mycket om den! Visst är den söt, men på mig blir den aldrig för söt. Rosen, mandeln och vaniljen är trevligt transparenta och den lilla diskreta mysken är pricken över i. Loukhoum är en vällustigt sensuell parfym. Två droppar Loukhoum är tillräckligt för att -i min fantasi- förvandla mig till sultanens favorit, iförd guldbroderade haremsbyxor och paljettbeströdd top, bekvämt utsträckt på tjocka sammetskuddar. Två droppar Loukhoum räcker för övrigt mer än väl, det här är starka grejer, den kan säkert bli för mycket för de flesta om man råkar dosera fel. Dessutom är den långvarig, du doftar gott i timmar med även en liten snutt Loukhoum.
Jag vet att det finns många andra varianter av parfym på temat turkisk konfekt, men än så länge är Keiko Mecheris den enda jag provat.
Don´t miss the english article: http://perfumenerd.blogspot.com/

Inga kommentarer: