måndag 2 mars 2009

Moxie Beauty





Vet ni vad man får om man blandar Dita von Teese med en gammaldags godisbutik? Den är inte lätt den här gåtan, men det närmaste jag har kommit är iallafall Moxie Beauty. http://www.moxiebeauty.co.uk/


Återigen råkar jag snubbla in på ett ställe som verkar ha haft just mig i åtanke när det gäller att skapa tilltalande dofter! Moxies Burlesque Fragrances har de sötaste illustrationer jag kan tänka mig, rara, sensuella, sexiga, stygga, söta burlesque-flickor av alla sorter. Hos Moxie kan man stöta på bland annat Jade Fox, Dolly Mixture (se ovanför det svenska inlägget, bild hämtad från Moxie) och Molly Rocket (se ovanför det engelska inlägget, bild hämtad från Moxie).
Ja, jag är så svag för allt som har med burlesque att göra! Jag har fler korsetter i min garderob än jeans och fler fjäderboor än joggingbrallor, även om jag nog får medge att jag skulle använda jogginbrallorna oftare om jag hade ett par än vad fjäderboan kommer till användning! Burlesque, femtitals-look och liknande är en annan av mina manier som är i grunden väldigt obegriplig och framför allt opraktisk. Jaja, kan inte hjälpa det bara.
Moxie säljer än så länge inga prover från sin sajt, men hon var vänlig nog att ordna några prover åt mig. Bland de jag provat blev Dolly Mixture, Jade Fox, Puppy Love och Lust genast riktigt omtyckta. Inte bara av mig, yngsta dottern avgudar Dolly Mixture och Puppy Love så till den milda grad att jag är nervös att hon ska dricka upp proverna, för precis så gott luktar de! Maken sniffar glatt på mig och ser lika nöjd ut som ett barn i en gottbutik. Ja, till och med den vanligtvis dissande sextonåringen kan inte låta bli att sniffa i luften när jag (eller lillasyster) har på Puppy Love.
Ärligt talat, jag har känt mer komplexa dofter, större doftupplevelser och häftigare olfaktoriska trippar, men det är inte heller något jag förväntar mig att finna hos Moxies dofter. Det jag finner är däremot bland det ärligaste, renaste och närmaste jag har kommit till ren och oförfalskad karamelldoft. Särskilt Dolly Mixture och Puppy Love är så underbara, doftmättade och humörhöjande att de slår det mesta jag testat i gourmand-och godisdoft. Pink Sugar, släng dig i väggen med all din artificiella sötma! Dulces in Fundo, du fina men åh så dyra och allt för diskreta karamell! Ja, ni fattar. Puppy Love är som att sitta i någons kök och känna doften av den mest grädd-och sirapsmättade kola koka på spisen. Precis som äkta godis lyckas Puppy Love dofta sött, utan att dofta för sött, jag begriper inte riktigt hur det är möjligt, men men... Vore Puppy Love en riktigt kolakaramell, tvekar jag inte att säga att det måste vara den godaste kolakaramell jag någonsin ätit! Jag tänker på kolabusken som barnen, Digory och Polly, planterade i Narnia, något åt det hållet lyckas Moxie med.
Dolly Mixture är också en godisdoft, men snarare syrliga citrongodisar med vitt bruspulver i, eller kanske sega, färska, röda hallonbåtar eller hårda tuttifrutti-karameller i regnbågens alla färger? Ja, faktum är att Dolly Mixture luktar av olika godisar under det att doften utvecklas. Först är det ett moln av de mest delikata hallonbåtar som strax efterföljs av sötsyrliga citronkarameller, slutligen blir det en slags behaglig tuttifruttimix. Och en ååååh, så god sådan. Även denna känns så äkta och nära orginalet att jag nästan får problem att inte slicka på min handled.
Puppy Love och Dolly Mixture har, precis som de andra Moxie-dofterna jag provat, ett enormt gott sillage. Inomhus räcker en liten droppe långt, utomhus förvandlas två små droppar till en känsla av att vandra runt med sin egen lilla karamellfabrik nånstans under kappan.
Jade Fox är en behaglig och mild doft, som mycket väl passar att illustrera den japanska burlesque-flickan, här har Moxie lämnat godislandet och detsamma gäller för Lust som är en betydligt vuxnare doft. Båda är riktigt fina och känns rena och höga på något sätt.
Alltså känner du en stor lust att dofta äkta, gammaldags godis som får det att vattnas i munnen? Då bör Moxie vara stället att kolla på. En bra sak är att förutom parfymoljor säljer Moxie en massa trevliga bad-och kroppsvårdsprodukter till riktigt bra priser.

Inga kommentarer: